responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 480


و هنگامى كه به منزل مراجعت مىكند ، آن را با آب تطهير مىنمايد ، آيا هنگام نماز بايد لباس زير خود را عوض كرده يا تطهير نمايد ؟
ج : اگر لباس او با رطوبت بول نجس نشده است ، تطهير لباس واجب نيست .
< صفحة فارغة > [ س 434 اهل كتاب باشد كه محكوم به طهارت هستند ] < / صفحة فارغة > س 434 : به كار انداختن بعضى از دستگاههاى صنعتى وارداتى با همكارى متخصصين بيگانه امكان پذير است و آنها از ديدگاه فقه اسلامى كافر و نجس هستند ، با توجه به اين كه به كار انداختن آن دستگاهها با استفاده از روغن و مواد ديگرى كه با دست ريخته مىشوند ، صورت مىگيرد ، بنا بر اين پاك بودن آنها امكان ندارد . و همچنين با توجه به اين كه لباس و بدن كارگران هنگام كار با اين دستگاهها در تماس است و در وقت نماز فرصت تطهير لباس و بدن را بطور كامل ندارند ، تكليف آنها نسبت به نماز چيست ؟
ج : با احتمال اين كه كافرى كه اقدام به راه اندازى دستگاهها و وسائل مىكند ، از اهل كتاب باشد كه محكوم به طهارت هستند و يا در هنگام كار دستكش پوشيده باشد ، به صرف اين كه دستگاه به وسيلهء كافر راه اندازى شده است ، يقين به نجاست حاصل نمىشود و با فرض يقين به نجاست دستگاه و تماس بدن و لباس كارگران با آن در حين كار با رطوبت مسريه ، تطهير بدن براى نماز واجب است و لباس هم بايد عوض و يا تطهير شود .
< صفحة فارغة > [ س 435 اگر نمازگزار دستمال و امثال آن را كه با خون نجس شده‌اند ] < / صفحة فارغة > س 435 : اگر نمازگزار دستمال و امثال آن را كه با خون نجس شده‌اند ، حمل كند و يا در جيب خود بگذارد ، آيا نماز او باطل است ؟
ج : اگر دستمال به قدرى كوچك باشد كه نتوان عورت را با آن پوشاند ، همراه بودن آن در نماز اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 436 نماز در لباس معطر به عطرهاى امروزى ] < / صفحة فارغة > س 436 : آيا نماز در لباس معطر به عطرهاى امروزى كه حاوى الكل است ، صحيح است ؟
ج : اگر علم به نجاست آن عطرها نداشته باشد ، نماز در لباسهاى مذكور اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 437 زنان چه مقدار از بدن خود را بايد هنگام نماز بپوشانند ] < / صفحة فارغة > س 437 : زنان چه مقدار از بدن خود را بايد هنگام نماز بپوشانند ؟ آيا پوشيدن لباسهاى آستين كوتاه و نپوشيدن جوراب اشكال دارد ؟
ج : بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غير از صورت به مقدارى كه شستن آن در وضو واجب است و دستها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى كه كاملًا بدن را مىپوشاند ، به پوشانند و در حضور نامحرم پاها را نيز بايد به پوشانند .
< صفحة فارغة > [ س 438 پوشاندن روى پاها ] < / صفحة فارغة > س 438 : آيا بر زنان پوشاندن روى پاها هنگام نماز واجب است ؟
ج : پوشاندن پاها تا مفصل ساق در صورتى كه نامحرم حاضر نباشد ، واجب نيست .
< صفحة فارغة > [ س 439 پوشاندن كامل چانه هنگام حجاب ] < / صفحة فارغة > س 439 : آيا پوشاندن كامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است ، يا اين كه فقط قسمت پائين آن بايد پوشانده شود ، و آيا وجوبِ پوشش چانه مقدمهء پوشاندن صورت است كه شرعاً واجب است ؟
ج : پوشاندن قسمت پائين چانه واجب است نه خود آن ، زيرا چانه جزئى از صورت است .
< صفحة فارغة > [ س 440 صحيح بودن نماز در متنجسى كه كافى براى پوشش عورت محسوب نمىشود ] < / صفحة فارغة > 440 : آيا حكم صحيح بودن نماز در متنجسى كه كافى براى پوشش عورت محسوب نمىشود ، اختصاص به صورت نسيان و جهل نمازگزار به حكم يا موضوع داردو يا شامل شبهه حكميه و موضوعيه هم مىشود ؟

480

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 480
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست