responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 460


چرم را از ممالك غير اسلامى آورده‌اند و فروشنده يك انسان لا ابالى است كه در بارهء آن تحقيق نكرده نماز با آن جايز نيست . و اگر نداند چرم از بلاد اسلامى است يا غير بلاد اسلامى ، اشكالى ندارد .
فاضل : مسأله 830 اگر غير از لباس غصبى و لباسى كه از مردار تهيه شده لباس ديگرى ندارد و ناچار نيست لباس به پوشد بايد به دستورى كه براى برهنگان گفته شد نماز بخواند .
شرط چهارم < صفحة فارغة > [ مسأله 824 لباس نمازگزار بايد از حيوان حرام گوشت نباشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 824 لباس نمازگزار بايد از حيوان حرام گوشت نباشد و اگر مويى از آن هم همراه نمازگزار باشد ( 1 ) ، نماز او باطل است . ( 1 ) مكارم : اشكال دارد .
بهجت : مسأله لباس نمازگزار بايد از اجزاى حيوان حرام گوشتى كه خون جهنده دارد نباشد و اگر مويى از آن هم همراه نمازگزار باشد ، نماز او بنا بر أظهر و أحوط باطل است ، و اگر خون جهنده ندارد ، احتياط در اجتناب است بلكه اجتناب بىوجه نيست اگر چه بشود آن را تذكيه كرد يعنى به دستور شرع آن را ذبح كرد و يا تذكيهء آن مشكوك باشد .
زنجانى : مسأله اگر مويى از حيوان حرام گوشت به بدن يا لباس نمازگزار چسبيده باشد ، نماز او باطل است .
سيستانى : مسأله شرط چهارم : لباس نمازگزار غير چيزهايى كه به تنهايى عورت را نمىپوشاند مثل جوراب بايد از اجزاءِ درندگان بلكه بنا بر احتياط لازم از مطلق حيوان حرام گوشت نباشد و همچنين بايد كه بدن و لباسش به بول و يا مدفوع يا عرق يا شير يا موهاى آن حيوان آلوده نباشد ولى اگر يك موى حيوان مثلًا بر لباس او باشد ، ضرر ندارد و همچنين است اگر چيزى از آنها را مثلًا در قوطى گذاشته و با خود حمل نمايد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 825 اگر آب دهان يا بينى يا رطوبت ديگرى از حيوان حرام گوشت ] < / صفحة فارغة > مسأله 825 اگر آب دهان يا بينى يا رطوبت ديگرى از حيوان حرام گوشت مانند گربه بر بدن يا لباس نمازگزار باشد ( 1 ) چنانچه تر باشد نماز باطل و اگر خشك شده و عين آن بر طرف شده باشد ، نماز صحيح است . ( 1 ) بهجت : بايد در حال نماز از آن اجتناب كرد . [ پايان مسأله ] مكارم : ما دام كه عين آن بر طرف نشده ، نماز با آن اشكال دارد ، امّا اگر خشك شود و عين آن بر طرف گردد نماز صحيح است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 826 اگر مو و آب دهان كسى بر بدن يا لباس نمازگزار باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 826 اگر مو و عرق و آب دهان كسى بر بدن يا لباس نمازگزار باشد ( 1 ) اشكال ندارد ( 2 ) . و همچنين است اگر مرواريد و موم و عسل همراه او باشد . ( 1 ) بهجت : و آنها پاك باشند نماز اشكال ندارد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) سيستانى : و همچنين جايز است با مرواريد و موم و عسل نماز بخواند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 827 اگر شك داشته باشد كه لباسى از حيوان حلال گوشت است يا حرام گوشت ] < / صفحة فارغة > مسأله 827 اگر شك داشته باشد كه لباسى از حيوان حلال گوشت است يا حرام گوشت ، چه در داخله تهيّه شده باشد چه در خارجه ( 1 ) ، نماز با آن خواندن مانعى ندارد ( 2 ) . ( 1 ) زنجانى : چه در كشورهاى اسلامى تهيه شده باشد چه در كشورهاى غير اسلامى . . ( 2 ) گلپايگانى ، زنجانى : احتياط مستحب آن است كه با آن نماز نخواند .

460

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 460
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست