responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 46


فاضل : مسأله آب لوله هاى حمام اگر متصل به كُر باشد مثل آب جارى است و آب لوله هاى ساختمانها اگر متصل به كُر باشد چنانچه نجاست به آن برسد تا وقتى بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاست تغيير نكند پاك است .
زنجانى : مسأله آب لوله كشى شهرى جارى است و فرقى بين آب حمام و غير حمام نيست . در حمامهايى كه به آب لوله كشى متصل نيست ، آب لوله هاى حمام كه از شيرها و دوشها مىريزد اگر به ضميمه حوضى كه متصل به آن است به قدر كر باشد ، كر محسوب مىشود .
< صفحة فارغة > [ مسأله 36 آبى كه روى زمين جريان دارد ] < / صفحة فارغة > مسأله 36 آبى كه روى زمين جريان دارد ولى از زمين نمىجوشد ، چنانچه كمتر از كر باشد و نجاست به آن برسد نجس مىشود . اما اگر از بالا با فشار به پايين بريزد ، ( 1 ) چنانچه نجاست به پايين آن برسد بالاى آن نجس نمىشود ( 2 ) . اين مسأله در رساله آيات عظام : زنجانى و مكارم نيست ( 1 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : اگر با فشار جارى باشد و ( خوئى ، تبريزى : مثلًا ) نجاست به پايين آن برسد ، طرف بالاى آن نجس نمىشود . فاضل : اگر از بالا به پايين بريزد . . ( 2 ) گلپايگانى : و اگر فشار ( صافى : و اگر با فشار ) از پايين به بالا هم باشد مثل فوّاره ، اگر به بالاى آن چيز نجسى برسد ، پايين آن نجس نمىشود .
مسأله اختصاصى مكارم : مسأله 40 هر گاه ظرفى را زير آب لوله كشى بگذارند آبى كه درون ظرف است حكم آب جارى را دارد به شرط اين كه متّصل به آب لوله كشى باشد .
4 آب باران < صفحة فارغة > [ مسأله 37 حكم آب باران ] < / صفحة فارغة > مسأله 37 اگر به چيز نجسى كه عين نجاست در آن نيست يك مرتبه باران به بارد جائى كه باران به آن برسد ، پاك مىشود ( 1 ) و در فرش و لباس و مانند اينها فشار لازم نيست ، ( 2 ) ولى باريدن دو سه قطره فائده ندارد ، بلكه بايد طورى باشد كه بگويند باران مىآيد ( 3 ) . ( 1 ) سيستانى : مگر بدن و لباسى كه به بول نجس شده باشد كه در اين دو بنا بر احتياط واجب دو مرتبه لازم است . . ( 2 ) تبريزى : بنا بر احتياط فشار لازم است . . ( 3 ) اراكى : بايد به مقدارى باشد كه اگر بر زمين سخت به بارد جارى مىشود .
بهجت : بايد بنا بر احوط ، طورى باشد كه بگويند باران مىآيد و به حدّ جريان برسد ؛ و اگر زمين طورى است كه آب ، به آن جريان پيدا نمىكند ، كافى است به حدّى به بارد كه اگر زمين سخت بود ، بر آن جارى مىشد .
صافى : بايد طورى باشد كه بگويند باران مىبارد و در زمين سخت جريان دارد . و اگر ظرف به ولوغ سگ نجس شده باشد أقوى اين است كه اول خاكمال شود و سپس يك مرتبه در زير باران بگذارند پاك مىشود اگر چه احتياط لازم اين است كه دو مرتبه با آب باران شسته شود .
مكارم : مسأله آب باران در حكم آب جارى است و به هر چيز نجسى برسد ، آن را پاك

46

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 46
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست