responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 437


( 2 ) از نماز واجب به مستحب براى درك ثواب نماز جماعت .
( 3 ) از نماز واجب به نافله در ظهر روز جمعه براى كسى كه قرائت سورهء جمعه را فراموش كرده و به جاى آن سورهء ديگرى را خوانده و به نصف رسيده و يا از آن گذشته است . مستحب است اين شخص از نماز واجب به نافله عدول كند تا بتواند نماز فريضه را با سورهء جمعه به جا آورد .
< صفحة فارغة > [ س 341 نماز گزارى كه مىخواهد بين نماز جمعه و ظهر جمع نمايد ] < / صفحة فارغة > س 341 : نماز گزارى كه مىخواهد در روز جمعه بين نماز جمعه و ظهر جمع نمايد ، آيا بايد براى هر يك بدون قصد وجوب ، فقط قصد قربت كند ، يا اين كه براى يكى از آن دو هم قصد قربت نمايد و هم قصد وجوب و براى ديگرى فقط قصد قربت نمايد و يا اين كه بايد براى هر دو هم قصد وجوب كند و هم قصد قربت ؟
ج : در هر يك از آن دو قصد قربت كافى است و قصد وجوب در هيچ كدام واجب نيست .
< صفحة فارغة > [ س 342 اگر خونريزى از دهان از اول وقت نماز تا نزديك آخر آن ادامه داشته باشد ] < / صفحة فارغة > س 342 : اگر خونريزى از دهان يا بينى از اول وقت نماز تا نزديك آخر آن ادامه داشته باشد ، نماز چه حكمى دارد ؟
ج : اگر تطهير بدن ممكن نباشد و بترسد وقت نماز فوت شود ، نماز را در همان حالت بخواند .
< صفحة فارغة > [ س 343 هنگام خواندن ذكرهاى مستحبى نماز ] < / صفحة فارغة > س 343 : آيا هنگام خواندن ذكرهاى مستحبى نماز ، آرامش كامل بدن واجب است يا خير ؟
ج : فرقى بين ذكر واجب و مستحب در وجوب استقرار و آرامش بدن نيست . بلى ، گفتن ذكر به قصد ذكر مطلق در حال حركت اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ س 344 خروج بول بدون اختيار ] < / صفحة فارغة > س 344 : براى بعضى از افراد در بيمارستان لوله هايى به نام سوند براى خروج بول قرار مىدهندكه در اين صورت بول بدون اختيار از مريض در حالت خواب يا بيدارى و يا در بين نماز خارج مىشود ، اميدواريم به اين سؤال پاسخ فرمائيد : آيا اين فرد بايد دوباره نماز را در وقت ديگرى بخواند يا نمازى كه در آن حالت خوانده ، كافى است ؟
ج : اگر در آن حالت نماز را طبق وظيفهء شرعى و فعلى خود خوانده ، صحيح است و اعاده و قضاى آن واجب نيست .
وقت نماز < صفحة فارغة > [ س 345 دليل مذهب شيعه در مورد وقت نمازهاى روزانه چيست ] < / صفحة فارغة > س 345 : دليل مذهب شيعه در مورد وقت نمازهاى روزانه چيست ؟ همان گونه كه مىدانيد اهل سنت ، با داخل شدن وقت نماز عشاء ، نماز مغرب را قضا مىدانند و همچنين در مورد نماز ظهر و عصر هم به همين ترتيب است . لذا معتقدند كه وقتى وقت نماز عشاء داخل شد و امام جماعت براى خواندن آن به پا خاست ، مأموم نمىتواند همراه او ، نماز مغرب را بخواند و نماز مغرب و عشاء را در يك زمان به جا آورد .
ج : دليل شيعه ، اطلاق آيات قرآنى و سنّت شريف است ، به اضافهء رواياتى كه بخصوص دلالت بر جواز جمع دارند . نزد اهل سنت هم رواياتى وجود دارد كه دلالت بر جواز جمع بين دو نماز در وقت يكى از آن دو مىكند .
< صفحة فارغة > [ س 346 آخر وقت نماز عصر مغرب است ] < / صفحة فارغة > س 346 : با توجه به اين كه آخر وقت نماز عصر ، مغرب است و آخر وقت نماز ظهر نزديك مغرب است به مقدارى كه براى خواندن نماز عصر به آن نياز است ، مىخواهم سؤال كنم كه منظور از مغرب چيست ؟ آيا مراد زمان غروب خورشيد است يا زمانى كه اذان مغرب طبق افق هر مكانى گفته مىشود ؟
ج : وقت نماز عصر تا غروب آفتاب است .

437

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 437
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست