responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 436


طرف راست و چپ او بوده و قبله در جهت پشت قرار نگرفته باشد به طرف قبله متوجه مىشود و بقيه نمازش را مىخواند و صحيح است ولى اگر پشت به قبله بوده و يا كاملًا به طرف راست يا چپ بوده نماز را قطع مىكند و دوباره رو به قبله نماز مىخواند .
فاضل : مسأله 789 اگر ظنّ به قبله پيدا كرد ولى در اثناء نماز ظنّ به جهت ديگرى پيدا كرد بايد باقى ماندهء نماز را در جهت دوّم بخواند امّا اگر آن مقدارى كه خوانده است به طرف راست يا چپ يا پشت به قبله بوده است در اين صورت بنا بر احتياط واجب نماز را دوباره طبق گمان جديد اعاده كند .
فاضل : مسأله 790 اگر بدون اين كه تحقيق كند از روى غفلت يا سهل انگارى به نماز ايستاد ، چنانچه بعد از نماز بفهمد جهت قبله درست بوده و در خواندن نماز هم قصد قربت داشته باشد نمازش صحيح است امّا اگر بعد از نماز بفهمد كه جهت قبله درست نبوده نمازش باطل است و بايد اعاده كند البته قبله اعم است از سمت قبله و تا ده درجه به چپ يا راست .
فاضل : مسأله 791 اگر گوسفند يا شترى را عمداً بر خلاف جهت قبله سر ببرد يا نحر كند خوردن گوشت آن گوسفند و شتر حرام است ؛ امّا اگر جهت قبله را نمىداند يا جهت قبله را فراموش كرده و يا جاهل و متعذّر باشد چنانچه بر خلاف جهت قبله سر بريده باشد خوردن گوشت آن حلال است .
< فهرس الموضوعات > احكام نماز ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى ) < / فهرس الموضوعات > احكام نماز ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى ) < فهرس الموضوعات > اهميت و شرائط نماز < / فهرس الموضوعات > اهميت و شرائط نماز < صفحة فارغة > [ س 338 كسى كه عمداً نماز را ترك كند ] < / صفحة فارغة > س 338 : كسى كه عمداً نماز را ترك كند يا سبك بشمارد ، چه حكمى دارد ؟
ج : نمازهاى روزانه‌اى كه در پنج نوبت خوانده مىشود ، از واجبات بسيار مهم شريعت اسلامى بوده و بلكه ستون دين است و ترك يا سبك شمردن آن شرعاً حرام و موجب استحقاق عقاب است .
< صفحة فارغة > [ س 339 فاقد الطهورين ] < / صفحة فارغة > س 339 : آيا بر كسى كه آب و چيزى كه تيمم بر آن صحيح است ، در اختيار ندارد ( فاقد الطهورين ) ، نماز واجب است ؟
ج : بنا بر احتياط ، نماز را در وقت بخواند و بعد از وقت با وضو يا تيمم قضا نمايد .
< صفحة فارغة > [ س 340 عدول در نماز واجب ] < / صفحة فارغة > س 340 : به نظر شريف جناب عالى ، موارد عدول در نماز واجب كدام است ؟
ج : عدول در موارد زير واجب است : ( 1 ) از نماز عصر به نماز ظهر ، در صورتى كه در بين نماز عصر متوجه شود كه نماز ظهر را نخوانده است . ( 2 ) از نماز عشاء به نماز مغرب اگر در بين نماز عشاء متوجه شود كه نماز مغرب را نخوانده است و از محل عدول هم تجاوز نكرده باشد . ( 3 ) اگر دو نماز قضائى كه در اداى آنها ترتيب معتبر است ، بر عهدهء او باشد و بر اثر فراموشى قبل از اداى نماز اول به خواندن نماز دوم مشغول شود . و عدول در موارد زير مستحب است :
( 1 ) از نماز اداء به نماز قضاى واجب ، در صورتى كه بر اثر آن وقت فضيلت اداء فوت نشود .

436

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 436
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست