responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 425


( 3 ) گلپايگانى ، صافى ، سيستانى : داخل ركوع ركعت سوّم . . ( 4 ) گلپايگانى ، صافى : ولى اگر با علم و تذكَّر به قضا ، شروع به ادا كرده باشد عدول ، محلّ تأمّل است و أحوط ترك آن است . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 762 .
زنجانى : مسأله انسان مىتواند در بين نماز ادا نيت را به نماز قضا برگرداند ؛ به تفصيلى كه در فصل نماز قضا مسأله [ 1394 ] خواهد آمد .
فاضل : مسأله احتياط واجب اين است كه اگر نمازى قضا شده است قبل از نماز اداى بعدى آن را قضا كند و اگر مشغول نماز ادا شده و سپس متوجه شد كه نمازى از همان روز قضا شده است به احتياط واجب نيت خود را به قضا برگرداند و اگر مشغول نماز ادا شود و بعداً متوجه شود كه نماز قضا از قبل دارد مستحب است نيت خو درا به نماز قضا برگرداند در دو فرض قبل اگر وقت تنگ باشد يا از محل عدول گذشته باشد مثلًا نماز صبح قضا شده و بعد از ركوع ركعت سوّم متوجه شود نمىتواند عدول كند .
نمازهاى مستحب < صفحة فارغة > [ مسائل ] < / صفحة فارغة > < صفحة فارغة > [ مسأله 764 نمازهاى مستحبّى ] < / صفحة فارغة > مسأله 764 نمازهاى مستحبّى زياد است و آنها را نافله گويند و بين نمازهاى مستحبى به خواندن نافله هاى شبانه روز بيشتر سفارش شده ( 1 ) و آنها در غير روز جمعه سى و چهار ركعتند كه هشت ركعت آن نافلهء ظهر و هشت ركعت نافلهء عصر و چهار ركعت نافلهء مغرب و دو ركعت نافلهء عشا و يازده ركعت نافلهء شب و دو ركعت نافلهء صبح مىباشد و چون دو ركعت نافلهء عشا را بنا بر احتياط واجب ( 2 ) بايد نشسته خواند ( 3 ) ، يك ركعت حساب مىشود . ولى در روز جمعه بر شانزده ركعت نافلهء ظهر و عصر ، چهار ركعت اضافه مىشود ( 4 ) . ( 1 ) مكارم : [ و ] نافلهء روزانه به ترتيب زير است : نافلهء ظهر هشت ركعت و نافلهء عصر نيز هشت ركعت است ، و نافلهء مغرب چهار ركعت و نافلهء عشا دو ركعت است كه نشسته خوانده مىشود ، نافلهء شب يازده ركعت و نافلهء صبح نيز دو ركعت است . و چون دو ركعت نافلهء عشا يك ركعت حساب مىشود ، مجموع اين نافله ها سى و چهار ركعت خواهد بود ، ولى در روز جمعه سى و هشت ركعت است زيرا چهار ركعت به نافلهء ظهر و عصر اضافه مىشود ( همهء نافله ها دو ركعت دو ركعت خوانده مىشود ) . ( 2 ) اراكى ، گلپايگانى ، فاضل : بنا بر احتياط مستحبّ . . زنجانى : بنا بر احتياط . . ( 3 ) بهجت : چون دو ركعت نافلهء عشا را بايد نشسته خواند ، . . ( 4 ) خوئى ، سيستانى : و بهتر آن است كه تمام بيست ركعت را پيش از زوال به جا آورد ( سيستانى : بجز دو ركعت آن كه بهتر است در وقت زوال باشد ) .
صافى : و بهتر اين است كه تمام بيست ركعت را پيش از ظهر به جا آورد .
زنجانى : [ و ] نمازهاى نافله به جز نافله وتر و برخى نافله هايى كه در كتابهاى مفصل ذكر شده دو ركعت دو ركعت خوانده مىشود . بهجت : كه تمام آن را مىتوان قبل از ظهر به جا آورد .

425

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 425
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست