responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 421

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


فضيلت نماز مغرب از غروب است تا ناپديد شدن " حُمرهء مغربيّه " ( رنگ سرخى كه بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر مىشود ) و وقت فضيلت نماز عشا از موقعى است كه سرخى مزبور ناپديد مىشود تا يك سوم از شب و وقت فضيلت نماز صبح از اول طلوع فجر يعنى سپيدهء صبح است تا موقعى كه هوا روشن شود .
نمازهايى كه بايد به ترتيب خوانده شود < صفحة فارغة > [ مسأله 755 انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر بخواند ] < / صفحة فارغة > مسأله 755 انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر و نماز عشا را بعد از نماز مغرب بخواند و اگر عمداً ( 1 ) نماز عصر را پيش از نماز ظهر و نماز عشا را پيش از نماز مغرب بخواند ، باطل است . ( 1 ) زنجانى : اگر با علم و عمد . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 756 اگر به نيّت نماز ظهر مشغول نماز شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 756 اگر به نيّت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بين نماز يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده است ، نمىتواند نيّت را به نماز عصر برگرداند ( 1 ) بلكه بايد نماز را بشكند ( 2 ) و نماز عصر را بخواند و همين طور است در نماز مغرب و عشا ( 3 ) . ( 1 ) مكارم : و نماز او باطل است ، همچنين در مورد نماز مغرب و عشا ، اما اگر نيّت نماز عصر كند و بعد متوجه شود كه نماز ظهر را نخوانده هر جاى نماز باشد مىتواند نيّت خود را به ظهر برگرداند ، همچنين اگر شروع به نماز عشا كرده و متوجّه شود نماز مغرب را نخوانده اگر قبل از ركوع ركعت چهارم متوجه شود نيّت را برمىگرداند ، ولى اگر بعد از ركوع ركعت چهارم متوجّه شود نماز را به نيّت عشا تمام مىكند ، بعداً نماز مغرب را مىخواند و احتياطاً نماز عشا را نيز اعاده كند .
زنجانى : بلكه بايد نماز عصر را جداگانه بخواند و همين طور است در نماز مغرب و عشا . ( 2 ) بهجت : نمىتواند نيّت را به نماز عصر برگرداند ، مگر اين كه قصدش اين بوده كه نمازى را كه بر او واجب است بخواند و اشتباهاً كلمهء ظهر را در نيّت آورده است و يا اين كه خيال كرده ظهر را بايد بخواند ؛ و در صورت جايز نبودن عدول ، بايد نماز را بشكند . . ( 3 ) نورى : و اين مطلب بر اين اساس است كه عدول از سابق به لاحق جايز نيست ، ولى عكس آن جايز است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 757 اگر در بين نماز عصر يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است ] < / صفحة فارغة > مسأله 757 اگر در بين نماز عصر يقين كند كه نماز ظهر را نخوانده است و نيّت را به نماز ظهر برگرداند ( 1 ) و داخل ركن شود و بعد يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده بوده ، نمازش باطل است و بايد نماز عصر را بخواند ولى اگر پيش از داخل شدن در ركن يادش بيايد بايد نيّت را به نماز عصر برگرداند و آن چه به نيّت ظهر خوانده دوباره به نيّت عصر بخواند و نمازش صحيح است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) گلپايگانى ، صافى : چنانچه يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده بوده بنا بر احتياط واجب بايد نيّت را به نماز عصر برگرداند و بعد از تمام كردن نماز ، دوباره نماز عصر را بخواند مگر آن كه پيش از به جا آوردن جزئى از اجزاء به قصد ظهر يادش بيايد ، كه در اين صورت نماز را به نيّت عصر تمام مىكند و اعاده لازم نيست .

421

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 421
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست