responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 352


كشته مىشوند ، خواه مرد باشند ، يا زن ، بزرگ باشند و يا كودك ، در اين گونه موارد غسل و كفن و حنوط واجب نيست ، بلكه بايد آنها را با همان لباسهايشان بعد از خواندن نماز دفن كنند .
مكارم : مسأله 604 حكم مسألهء سابق در بارهء كسانى است كه در ميدان جنگ كشته شده باشند ، يعنى پيش از آن كه مسلمانان به او برسند جان داده است ، اما اگر به او برسند و زنده باشد ، يا به صورت مجروح او را از ميدان جنگ خارج سازند و در بيمارستان يا غير آن از دنيا برود ، گر چه ثواب شهيدان را دارد ولى حكم فوق شامل حال آنها نمىشود .
مكارم : مسأله 605 در جنگهاى امروز كه ميدانهاى جنگ وسعت دارد و گاه كيلومترها يا فرسخها مسافت را در بر مىگيرد و گلوله هاى دشمن و مانند آن تا مسافت زيادى مىرسد ، تمام اين صحنه كه مركز تجمّع سربازان است ميدان جنگ محسوب مىشود ، ولى اگر دشمن به وسيلهء بمباران افرادى را دور از جبهه هاى جنگ به قتل برساند ، احكام بالا در مورد آنها جارى نيست .
مكارم : مسأله 606 هر گاه به علتى شهيد برهنه شده باشد ، بايد او را كفن كنند و بدون غسل دفن نمايند .
مكارم : مسأله 607 دوم : " كسانى كه قتل آنها به عنوان قصاص يا حدّ شرعى واجب شده است " و حاكم شرع به آنها دستور مىدهد مراسم غسل ميّت را خودشان در حال حيات انجام دهند و سه غسل را طبق دستورى كه قبلًا گذشت به جا آورده ، سپس دو قسمت از قسمتهاى سه گانهء كفن را يعنى لنگ و پيراهن را مىپوشند و مانند ميّت حنوط مىكنند و بعد از كشته شدن ، قطعهء سوّم را بر آنها مىپوشانند و نماز بر آنها خوانده و به همان حال دفنشان مىكنند و لازم نيست خون را از بدن و كفن آنها بشويند حتى اگر بر اثر ترس و وحشت خود را نجس كنند ، تكرار غسل لازم نيست .
احكام اموات ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى ) < صفحة فارغة > [ س 226 آيا در غسل و كفن و دفن اموات ، مماثلت و همجنس بودن شرط است ] < / صفحة فارغة > س 226 : آيا در غسل و كفن و دفن اموات ، مماثلت و همجنس بودن شرط استيا هر يك از زن و مرد مىتواند امور ميت ديگر را انجام دهد ؟
ج : همجنس بودن با ميّت فقط در غسل دادن او شرط است و در صورتى كه غسل دادن ميّت به وسيله همجنس او امكان دارد ، غسل دادن به وسيلهء غير همجنس صحيح نيست و غسل ميّت باطل است . ولى در تكفين و تدفين همجنس بودن شرط نيست .
< صفحة فارغة > [ س 227 متعارف است كه اموات را در منزل مسكونى غسل مىدهند ] < / صفحة فارغة > س 227 : امروزه در روستاها متعارف است كه اموات را در منزل مسكونى غسل مىدهند . گاهى ميّت وصى نداشته و چند فرزند صغير دارد . نظر مبارك راجع به اين موارد چيست ؟
ج : تصرفات مورد نياز براى تجهيز ميّت از قبيل غسل و كفن و دفن ، به مقدار متعارف ، متوقف بر اذن ولى صغير نيست و اشكال از جهت وجود فرزندان صغير ايجاد نمىشود .
< صفحة فارغة > [ س 228 شخصى بر اثر تصادف يا سقوط از ارتفاع فوت كرده است ] < / صفحة فارغة > س 228 : شخصى بر اثر تصادف يا سقوط از ارتفاع فوت كرده است و جسد او خونريزى دارد ، آيا بايد منتظر ماند تا خون ، خود به خود يا با وسائل پزشكى بند بيايد يا اين كه با وجود خونريزى جايز است اقدام به دفن او نمايند ؟

352

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 352
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست