responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 333


< صفحة فارغة > [ نماز ميت ] < / صفحة فارغة > احكام نماز ميّت < صفحة فارغة > [ مسأله 594 نماز خواندن بر ميّت مسلمان ] < / صفحة فارغة > مسأله 594 نماز خواندن بر ميّت مسلمان ، اگر چه بچه باشد واجب است ، ولى بايد پدر و مادر آن بچه ( 1 ) يا يكى از آنان مسلمان باشند و شش سال بچه تمام شده باشد . ( 1 ) فاضل : پدر و مادر و جدّ و جدّهء آن بچه . .
خوئى ، تبريزى ، سيستانى ، زنجانى : مسأله نماز خواندن بر ميّت مسلمان يا بچه‌اى كه محكوم به اسلام و شش سال او تمام شده باشد واجب است .
مكارم : مسأله واجب است بر هر ميّت مسلمان و بالغ نماز بخوانند و بر بچهء نابالغ اگر كمتر از شش سال نداشته باشد نيز احتياط واجب آن است كه نماز بخوانند .
بهجت : مسأله نماز خواندن بر ميّت شيعهء اثنا عشرى واجب است بلكه بر هر مسلمان كه شهادتين مىگويد تا وقتى كه چيزى كه منافات با شهادتين دارد از او صادر نشده باشد بنا بر اقوى واجب است و خواندن نماز ميّت بر كسانى كه محكوم به كفر هستند مثل غُلاة و خوارج و نواصب جايز نيست . نماز ميّت بر بچه اگر شش سالش تمام شده باشد واجب است بلكه بنا بر احتياط اگر عارف به نماز باشد و كمتر از شش سال هم داشته باشد بايد بر او نماز بخوانند ولى بايد پدر و مادر آن بچه يا يكى از آنان مسلمان باشند و اگر عارف به نماز نيست بايد شش سالش تمام شده باشد .
مسائل اختصاصى خوئى ، تبريزى ، زنجانى : مسأله 601 نماز خواندن بر بچه‌اى كه شش سال او تمام نشده ، رجاءً مانعى ندارد ولى نماز خواندن بر بچه‌اى كه مرده به دنيا آمده ، مستحب نيست .
گلپايگانى ، صافى : مستحب است . .
بهجت : مسأله 515 نماز بر ميّت ديوانه‌اى كه پدر يا مادرش مسلمان هستند واجب است ؛ و همچنين است نماز بر مرده‌اى كه در بلاد اسلامى پيدا شود و همين طور است مرده‌اى كه در بلاد كفر پيدا شود و در آنجا مسلمانان هم زندگى كنند و احتمال برود كه اين ميت مسلمان باشد و يا از مسلمان متولد شده باشد .
بهجت : مسأله 516 نماز ميت واجب كفائى است ، كه با خواندن يك نفر از ديگران ساقط مىشود به شرط آن كه نمازگزار شيعهء اثنى عشرى و بنا بر احوط بالغ باشد .
سيستانى : مسأله 584 بنا بر احتياط واجب نماز خواندن بر بچه‌اى كه شش سال او تمام نشده ولى نماز را مىفهميده ، لازم است و اگر نمىفهميده خواندن نماز بر او رجاءً مانعى ندارد و امّا نماز خواندن بر بچه‌اى كه مرده به دنيا آمده مستحبّ نيست .
< صفحة فارغة > [ مسأله 595 نماز ميّت بايد بعد از غسل و حنوط و كفن كردن او خوانده شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 595 نماز ميّت بايد بعد از غسل ( 1 ) و حنوط و كفن كردن او خوانده شود ( 2 ) و اگر پيش از اينها ، يا در بين اينها بخوانند ( 3 ) ، اگر چه از روى فراموشى يا ندانستن مسأله باشد كافى نيست . ( 1 ) زنجانى : يا تيمّم . .

333

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 333
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست