responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 293


( 2 ) گلپايگانى ، صافى : بايد عادت خويشان خود را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد و اگر خويشانش عادت ندارند يا مختلف هستند به دستورى كه در مسألهء [ ( 491 ) ] گذشت رفتار كند .
صافى : در ماه اول حيض خود را هفت روز قرار مىدهد و پس از آن تا روز دهم احتياطاً بين تروك حايض و اعمال مستحاضه جمع نمايد و در بعد از ماه اول ، حيض را سه روز قرار دهد و سپس تا روز ششم يا هفتم احتياط مذكور را انجام دهد . ( 3 ) فاضل : بايد بنا بر احتياط . . مكارم : رجوع كنيد به ذيل مسأله 497 .
زنجانى : مسأله مبتدئه اگر پيش از گذشتن ده روز از خونى كه نشانهء حيض را دارد ، دوباره خون ببيند كه آن هم نشانهء حيض داشته باشد ؛ مثل آن كه پنج روز خون سياه و نُه روز خون زرد و چند روز خون سياه ببيند ، پس اگر مجموع خونهاى نشانه دار از ده روز بيشتر نشود ، همه حيض است و اگر بيشتر از ده روز شود ، به مقدار ده روز از خونهاى نشانه دار را حيض قرار مىدهد ( و بنا بر احتياط اين مقدار را از اولِ خون اوّل حساب مىكند ) و مستحب است تا ده روز استظهار نمايد و بعد از آن مستحاضه مىباشد .
6 ناسِيه < صفحة فارغة > [ مسأله 499 تعريف ناسيه ] < / صفحة فارغة > مسأله 499 ناسيه يعنى زنى كه عادت خود را ( 1 ) فراموش كرده است اگر بيشتر از ده روز خون ببيند ( 2 ) بايد روزهايى كه خون او نشانهء حيض را دارد ( 3 ) تا ده روز ، حيض قرار دهد و بقيه را استحاضه قرار دهد و اگر نتواند حيض را به واسطهء نشانه هاى آن تشخيص دهد ، ( 4 ) بنا بر احتياط واجب بايد هفت روز اول را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد . ( 5 ) ( 1 ) بهجت : وقت و عدد عادت خود را . . ( 2 ) زنجانى : پس اگر همه زرد يا قرمز روشن بود ، همه استحاضه است و اگر خونى كه نشانهء حيض را دارد و كمتر از سه روز بود ، بنا بر احتياط واجب به مدت سه روز به احكام حائض رفتار مىكند و پس از پاك شدن ، نماز و ساير عبادتهايى را كه به جا نياورده ، قضا مىنمايد ( و بنا بر احتياط اگر مىتواند مكمل سه روز را بعد از خونهاى نشانه دار قرار مىدهد ) و اگر خونى كه نشانهء حيض را دارد ، بيشتر از ده روز بود ، مقدار عادت برخى از خويشاوندانش را حيض قرار مىدهد ( و بنا بر احتياط اين مقدار را از اول خونهاى نشانه دار حساب مىكند ) و اگر خويشاوندانش عادت نداشته باشند يا به آنها دسترسى نداشته باشد ، شش يا هفت روز از خونهاى نشانه دار را حيض خود قرار مىدهد . ( و بنا بر احتياط اين مقدار را از اولِ خونهاى نشانه دار قرار مىدهد ) و در تمام فروض اين مسأله مستحب است تا ده روز استظهار نمايد و پس از ده روز مستحاضه مىباشد . ( 3 ) گلپايگانى ، صافى : حيض قرار دهد و اگر نتواند حيض را به واسطهء نشانه هاى آن تشخيص دهد ، بايد ( گلپايگانى : سه روز يا ) شش روز يا هفت روز اول را حيض و بقيه را استحاضه قرار دهد و اختيار اول بنا بر احتياط ( صافى : بنا بر احتياط مستحب ) است ( گلپايگانى : و أقوى تخيير بين سه عدد است مطلقاً ، يعنى مقيد به اول نيست ) . ( 4 ) اراكى : مخيّر است كه شش روز يا هفت روز را در هر ماه حيض ، و بقيه را استحاضه

293

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 293
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست