responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 232


ج : براى هر چند بار خروج منى اگر تا به حال غسل نكرده است يك غسل جنابت كافى است ، و بايد همهء نمازهايى را كه يقين دارد در حال جنابت خوانده است ، قضا نمايد . و اگر در شبهاى ماه رمضان جاهل به اصل جنابت بوده ، روزه هاى او قضا ندارد و محكوم به صحت است . ولى اگر عالم به خروج منى و جنابت بوده و نمىدانسته كه براى صحت روزه ، غسل بر او واجب است ، بايد روزهء همهء روزهايى را كه در حال جنابت گرفته است قضا نمايد .
< صفحة فارغة > [ س 196 شخصى كه بعد از جنابت غسل خود را به طور باطل و اشتباه انجام مىدهد ] < / صفحة فارغة > س 196 : شخصى كه بعد از جنابت ، غسل خود را به طور باطل و اشتباه انجام مىدهد ، با توجه به جهل او به اين مسأله ، نمازهايى را كه با اين غسل مىخواند ، چه حكمى دارند ؟
ج : نماز با غسل باطل ، باطل است و بايد اعاده يا قضا شود .
< صفحة فارغة > [ س 197 به قصد انجام يكى از غسلهاى واجب غسل كردم ] < / صفحة فارغة > س 197 : به قصد انجام يكى از غسلهاى واجب غسل كردم . پس از خروج از حمام متوجه شدم ترتيب را رعايت نكرده‌ام ، و چون احتمال مىدادم كه نيّت ترتيب كافى است ، دوباره غسل نكردم . اكنون در كارم متحيّر هستم ، آيا قضاى همهء نمازهايى كه خوانده‌ام ، واجب است ؟
ج : اگر احتمال صحت غسل را مىدهيد و در وقت غسل متوجه انجام آن چه در صحت غسل معتبر است بوده‌ايد ، چيزى بر عهدهء شما نيست . بله ، اگر يقين به بطلان غسل پيدا كنيد ، قضاى همهء نمازها بر شما واجب است .
< صفحة فارغة > [ س 198 من غسل جنابت را به اين ترتيب انجام مىداده‌ام ] < / صفحة فارغة > س 198 : من غسل جنابت را به اين ترتيب انجام مىداده‌ام كه ابتدا سمت راست بدن بعد سر و سپس قسمت چپ بدن را مىشستم . در سؤال و تحقيق در اين زمينه هم كوتاهى كرده‌ام ، نماز و روزه‌ام چه حكمى دارند ؟
ج : غسل به كيفيت مذكور باطل است و موجب رفع حدث نمىشود . لذا نمازهايى كه با چنين غسلى خوانده شده ، باطل و قضاى آنها واجب است . ولى روزه ها با فرض اين كه معتقد به صحت غسل به صورت مذكور بوده‌ايد و بقاى شما بر جنابت ، عمدى نبوده است ، محكوم به صحت است .
< صفحة فارغة > [ س 199 خواندن سوره هايى كه سجده واجب دارند ] < / صفحة فارغة > س 199 : آيا خواندن سوره هايى كه سجده واجب دارند ، بر جنب حرام است ؟
ج : از جمله كارهائى كه بر جنب حرام است ، خواندن خصوص آيات سجده اين سوره ها است ، ولى خواندن ساير آيات از اين سوره ها اشكال ندارد .
< صفحة فارغة > [ خونهاى سه گانه ] < / صفحة فارغة > استحاضه يكى از خونهايى كه از زن خارج مىشود خون استحاضه است و زن را در موقع ديدن خون استحاضه ، مستحاضه مىگويند ( 1 ) . ( 1 ) مكارم : [ و ] به طور كلَّى تمام خونهايى كه غير از حيض و نفاس و زخم و دمل است و از رحم زن خارج مىشود ، خون استحاضه است .
فاضل : [ و ] به طور كلَّى هر خونى كه از زن خارج شود و مربوط به زخم و جراحت نباشد و خون حيض و نفاس هم نباشد خون استحاضه است هر چند صفات مذكور [ در ذيل ] را نداشته باشد .
< صفحة فارغة > [ مسائلى در استحاضه ] < / صفحة فارغة > < صفحة فارغة > [ مسأله 392 خون استحاضه ] < / صفحة فارغة > مسأله 392 خون استحاضه در بيشتر اوقات زرد رنگ و سرد است و بدون فشار

232

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 232
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست