responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 220


زنجانى : مسأله كسى كه روزهء ماه رمضان گرفته چه پيش از ظهر چه بعد از آن ، يا قضاى ماه رمضان را گرفته ، با تفصيلى كه در مسأله [ 1700 ] خواهد آمد ، يا براى حج يا عمره احرام بسته ، نبايد غسل ارتماسى كند . و اگر بدون عذر غسل ارتماسى كند بنا بر احتياط واجب غسل او باطل مىباشد و در اين حكم فرق بين زن و مرد نيست ولى اگر كسى به جهت عذرى چون فراموشى يا ندانستن مسأله بدون تقصير غسل ارتماسى كند غسلش صحيح است .
مكارم : مسأله احتياط واجب آن است كه كسى كه روزهء واجب گرفته ، يا براى حج يا عمره احرام بسته ، غسل ارتماسى نكند و سر خود را زير آب فرو نبرد ، ولى اگر از روى فراموشى غسل ارتماسى كند ، صحيح است و ضرر به روزه و احرام او نمىزند .
مسائل اختصاصى مكارم : مسأله 385 در غسل ارتماسى بايد پاها را نيز از زمين بلند كند تا آب به زير آن برسد .
مكارم : مسأله 388 در غسل ترتيبى مىتواند سه بار در آب فرو رود : يك بار به نيّت سر و گردن ، ديگرى به نيت طرف راست و ديگرى را به نيّت طرف چپ .
احكام غسل كردن < صفحة فارغة > [ مسأله 372 در غسل ارتماسى بايد تمام بدن پاك باشد ] < / صفحة فارغة > مسأله 372 در غسل ارتماسى بايد ( 1 ) تمام بدن پاك باشد ( 2 ) ولى در غسل ترتيبى پاك بودن تمام بدن لازم نيست . و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتى را پيش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد كافى است ( 3 ) . ( 1 ) مكارم : بنا بر احتياط واجب بايد . . ( 2 ) بهجت : مگر اين كه در آنِ واحد هم بدن پاك شود و هم غسل انجام گيرد . . ( 3 ) بهجت : ولى پاك بودن تمام بدن قبل از شروع در غسل ، مطلقاً ، موافق احتياط است .
خوئى ، تبريزى ، زنجانى ، سيستانى : مسأله در غسل ارتماسى يا ترتيبى پاك بودن تمام بدن پيش از غسل لازم نيست ، بلكه اگر به فرو رفتن در آب يا ريختن آب به قصد غسل ، بدن پاك شود غسل محقّق مىشود ( سيستانى : به شرط آن كه آبى كه با آن غسل مىكند از پاك بودن خارج نشود مثلًا با آب كر غسل كند ) .
< صفحة فارغة > [ مسأله 373 عرق جنب از حرام نجس نيست ] < / صفحة فارغة > مسأله 373 عرق جنب از حرام نجس نيست ( 1 ) و كسى كه از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل كند صحيح است ( 2 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) اراكى : نجس بودن عرق جنب از حرام محلّ اشكال است . . ( 2 ) مكارم : ولى بهتر است با آب ملايم غسل كند كه عرق ننمايد .
گلپايگانى : مسأله گذشت كه عرق جنب از حرام نجس نيست ولى بنا بر قول به نجاست آن ، كسى كه از حرام جنب شده و اگر بخواهد با آب گرم غسل كند عرق مىكند ، بايد با آب سرد

220

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 220
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست