responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 215


زنجانى : مسأله تحصيل طهارت با غسل جنابت به خودى خود مستحب است و براى خواندن نماز واجب و مانند آن واجب مىشود و در نماز مستحب تنها شرط صحت مىباشد ، همچنين براى سجده و تشهد فراموش شده ، اگر بين آنها و نماز او كارى كه باعث جنابت مىشود صادر شده باشد ، غسل جنابت واجب است و احتياط آن است كه براى سجده سهو هم غسل كند . ولى براى نماز ميت و سجده شكر و سجده هاى واجب قرآن غسل جنابت لازم نيست .
مكارم : مسأله غسل جنابت را هر گاه براى رفع جنابت و پاك شدن انجام دهد مستحبّ است ، امّا براى خواندن نماز واجب و مانند آن واجب مىشود . براى نماز ميّت و سجدهء شكر و سجده هاى واجب قرآن ( هنگامى كه آيهء سجده را از ديگرى بشنود ) غسل جنابت واجب نيست ، بلكه در همان حال نيز انجام اين كارها جايز است ، هر چند بهتر است كه براى نماز ميّت و سجدهء شكر و امثال آن غسل كند .
< صفحة فارغة > [ مسأله 358 لازم نيست در وقت غسل نيت كند ] < / صفحة فارغة > مسأله 358 لازم نيست در وقت غسل نيت كند كه غسل واجب يا مستحبّ مىكنم و اگر ( 1 ) فقط به قصد قربت ، يعنى : براى انجام فرمان خداوند عالم ( 2 ) غسل كند كافى است . اين مسأله ، در رسالهء آيت الله بهجت نيست ( 1 ) زنجانى : بلكه اگر . . ( 2 ) زنجانى : براى خداوند عالم . .
سيستانى : مسأله لازم نيست در وقت غسل نيّت كند كه غسل واجب مىكند ، بلكه اگر فقط به قصد قربت ، يعنى براى تذلَّل در پيشگاه خداوند عالم غسل كند ، كافى است .
< صفحة فارغة > [ مسأله 359 اگر يقين كند وقت نماز شده ] < / صفحة فارغة > مسأله 359 اگر يقين كند وقت نماز شده و نيّت غسل واجب كند بعد معلوم شود كه پيش از وقت غسل كرده ، غسل او صحيح است ( 1 ) . اين مسأله ، در رسالهء آيات عظام : فاضل و بهجت نيست ( 1 ) مكارم : همچنين اگر به نيّت نماز واجب غسل كند بعد معلوم شود وقت گذشته بوده است غسل او صحيح مىباشد .
< صفحة فارغة > [ در كيفيت غسل ] < / صفحة فارغة > < صفحة فارغة > [ مسأله 360 غسل را چه واجب باشد و چه مستحب به دو قسم مىشود ] < / صفحة فارغة > مسأله 360 غسل را چه واجب باشد و چه مستحب ( 1 ) ، به دو قسم مىشود انجام داد : ترتيبى و ارتماسى ( 2 ) . ( 1 ) سيستانى : غسل جنابت را . . ( 2 ) بهجت : و غسل ترتيبى أفضل از ارتماسى است .
غسل ترتيبى < صفحة فارغة > [ مسأله 361 در غسل ترتيبى ] < / صفحة فارغة > مسأله 361 در غسل ترتيبى بايد به نيّت غسل ، اول سر و گردن ، بعد ( 1 ) طرف راست بعد طرف چپ بدن را بشويد ( 2 ) . و اگر عمداً يا از روى فراموشى يا به واسطهء ندانستن مسأله به اين ترتيب عمل نكند غسل او باطل است ( 3 ) . ( 1 ) صافى : بنا بر احتياط . . ( 2 ) مكارم : بنا بر احتياط واجب . . ( 3 ) بهجت : ولى چنانچه قصد قربت داشته ، و آن چه را كه مقدّم داشته اعاده نمايد غسل صحيح است ، و احتياط واجب رعايت ترتيب در هر عضو از غسل ترتيبى است ، به اين صورت كه از بالا شروع كند و به قسمتهاى پايين عضو ختم كند .

215

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 215
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست