احكام وضو ( استفتاءات از مقام معظم رهبرى ) < صفحة فارغة > [ س 100 به نيت طهارت براى نماز مغرب وضو گرفتم ] < / صفحة فارغة > س 100 : به نيت طهارت براى نماز مغرب وضو گرفتم ، آيا براى من با اين وضو مسّ قرآن كريم و خواندن نماز عشا جايز است ؟ ج : بعد از آن كه وضو به طور صحيح محقّق شد ، تا زمانى كه باطل نشده است ، انجام هر عمل مشروط به طهارت ، با آن جايز است . < صفحة فارغة > [ س 101 كسى كه در جلوى سرش موى مصنوعى گذاشته است ] < / صفحة فارغة > س 101 : كسى كه در جلوى سرش موى مصنوعى گذاشته است و در صورت نگذاشتن آن به مشقت مىافتد ، آيا مسح بر موى مصنوعى براى او جايز است ؟ ج : موى مصنوعى اگر به نحو كلاه گيس باشد ، واجب است براى مسح آن را بردارد ، ولى اگر موى مصنوعى بر پوست سر كاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوى سر باعث عسر و حرجى شود كه عادتاً قابل تحمل نيست ، مسح بر روى آن مجزى است . < صفحة فارغة > [ س 102 در وضو فقط بايد دو مشت آب بر صورت ريخته شود ] < / صفحة فارغة > س 102 : شخصى گفته است كه هنگام وضو فقط بايد دو مشت آب بر صورت ريخته شود ، و اگر بار سوم آب ريخته شود وضو باطل خواهد بود . آيا اين سخن صحيح است ؟ ج : شستن اعضاء در وضو ، بار اوّل واجب و بار دوّم جائز و بيش از آن مشروع نيست لكن ملاك براى تعيين هر بار ، قصد انسان است ، پس اگر به قصد بار اوّل چند مرتبه آب بريزد اشكال ندارد . < صفحة فارغة > [ س 103 آيا در وضوى ارتماسى جايز است ] < / صفحة فارغة > س 103 : آيا در وضوى ارتماسى جايز است كه چند بار دست و صورت را داخل آب كنيم يا اين كه فقط دو بار جايز است ؟ ج : فقط دو بار مىتوان دست و صورت را وضوى ارتماسى داد بار اوّل واجب ، و بار دوّم جائز است و بيش از آن ، مشروع نيست . ولى در وضوى ارتماسى در مورد دستها بايد قصد شستن وضوئى آنها هنگام خارج كردن آنها از آب باشد ، تا بتوان از اين طريق مسح را با آب وضو انجام داد . < صفحة فارغة > [ س 104 آيا چربيهائى كه به طور طبيعى در مو به وجود مىآيد ] < / صفحة فارغة > س 104 : آيا چربيهائى كه به طور طبيعى در مو و صورت به وجود مىآيند ، مانع محسوب مىشوند ؟ ج : مانع محسوب نمىشود ، مگر آن كه به حدّى باشد كه مانع از رسيدن آب به پوست و مو گردد . < صفحة فارغة > [ س 105 مدت زمانى مسح پاهايم را از سر انگشتان انجام نمىدادم ] < / صفحة فارغة > س 105 : مدت زمانى مسح پاهايم را از سر انگشتان انجام نمىدادم ، بلكه فقط روى پا و مقدارى از انگشتان را مسح مىكردم ؛ آيا اين مسح صحيح بوده است ؟ و در صورت عدم صحت ، نمازهايى را كه خواندهام بايد قضا كنم ؟ ج : اگر مسح پا شامل سر انگشتان پا نباشد ، وضو باطل و قضاى نمازهاى خوانده شده ، واجب است . و در صورتى كه انسان شك داشته باشد كه آيا هنگام مسح ، از سر انگشتان پا مسح مىكرده است يا نه ؟ وضو و نمازهاى خوانده شده محكوم به صحت هستند . < صفحة فارغة > [ س 106 بر آمدگى روى پا ] < / صفحة فارغة > س 106 : بر آمدگى روى پا كه هنگام مسح ، دست بايد تا آنجا كشيده شود ، كدام است ؟ ج : بايد مسح پا را تا مفصل بكشند .