responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 179


احكام وضو < صفحة فارغة > [ مسأله 299 كسى كه در كارهاى وضو خيلى شك مىكند ] < / صفحة فارغة > مسأله 299 كسى كه در كارهاى وضو و شرايط آن مثل پاك بودن آب ( 1 ) و غصبى نبودن آن خيلى شك مىكند ( 2 ) بايد به شك خود اعتنا نكند . ( 1 ) مكارم : و وجود مانع بر اعضاى وضو ، زياد شكّ مىكند ، بايد اعتنا نكند و مطابق معمول مردم انجام دهد . ( 2 ) خوئى ، تبريزى ، زنجانى : چنانچه به حدّ وسوسه برسد . .
< صفحة فارغة > [ مسأله 300 اگر شك كند كه وضوى او باطل شده يا نه ] < / صفحة فارغة > مسأله 300 اگر شك كند كه وضوى او باطل شده يا نه ، بنا مىگذارد كه وضوى او باقى است ( 1 ) ، ولى اگر بعد از بول استبراء نكرده و وضو گرفته باشد و بعد از وضو رطوبتى از او بيرون آيد كه نداند بول است يا چيز ديگر ، وضوى او باطل است . ( 1 ) مكارم : بقيه مسأله ذكر نشده .
< صفحة فارغة > [ مسأله 301 كسى كه شك دارد وضو گرفته يا نه ] < / صفحة فارغة > مسأله 301 كسى كه شك دارد وضو گرفته يا نه ، بايد وضو بگيرد . < صفحة فارغة > [ مسأله 302 كسى كه مىداند وضو گرفته و حَدَثى هم از او سر زده ] < / صفحة فارغة > مسأله 302 كسى كه مىداند وضو گرفته و حَدَثى هم از او سر زده ، مثلًا بول كرده ، اگر نداند كدام جلوتر بوده ( 1 ) ، چنانچه پيش از نماز است بايد وضو بگيرد ( 2 ) و اگر در بين نماز است بايد نماز را بشكند و وضو بگيرد ( 3 ) و اگر بعد از نماز است بايد وضو بگيرد و بايد نمازى را كه خوانده دوباره بخواند ( 4 ) . ( 1 ) مكارم : بايد وضو بگيرد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) اراكى : مگر آن كه تاريخ وضو را بداند ، كه بايد بنا بر وضو داشتن بگذارد . .
زنجانى : و اگر در بين نماز شك كند نمىتواند به نماز خود اكتفا كند ، بلكه بايد وضو گرفته نماز خود را اعاده كند ، و احتياط مستحب آن است كه نماز را رجاءً تمام كرده ، سپس وضو گرفته ، نماز را اعاده كند . و اگر بعد از نماز شك كند ، نمازى كه خوانده صحيح است در صورتى كه احتمال بدهد در حال شروع به نماز ملتفت بوده است ، ولى بنا بر احتياط براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيرد . و اگر تاريخ وضو معلوم باشد و تاريخ سر زدن حدث از او مجهول باشد ، در همهء صورتها نماز او صحيح است و حكم به وضو دار بودن او مىشود ؛ بنا بر اين اگر مثلًا مىداند كه در هنگام ظهر وضو گرفته و نمىداند كه آيا قبل از آن حدثى از او سر زده يا بعد از آن ، نماز او صحيح است و مىتواند تمام احكام وضو را بار كند . ( 3 ) اراكى : مگر تاريخ وضو را بداند ، و اگر نماز را خوانده است و تاريخ وضو را نمىداند بايد وضو بگيرد و بنا بر احتياط واجب نمازى را كه خوانده دوباره بخواند .
گلپايگانى ، صافى : احتياط آن است كه نماز را تمام كند و با وضوى ديگر اعاده كند . . ( 4 ) خوئى ، گلپايگانى ، صافى ، تبريزى ، بهجت ، سيستانى : اگر بعد از نماز است ، نمازى كه خوانده صحيح است ( خوئى ، تبريزى : در صورتى كه احتمالِ التفات در حال شروع به نماز را بدهد ) و براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيرد .
نورى : بنا بر احتياط واجب نمازى را كه خوانده دوباره بخواند .

179

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 179
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست