responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 161

إسم الكتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 988)


فرو برد يا آنها را در آب فرو برد و به قصد وضو بيرون آورد ، ولى مسح با ترى آن دست اشكال دارد ، بنا بر اين دست چپ را نبايد ارتماسى شست .
زنجانى : مسأله وضوى ارتماسى آن است كه انسان صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد يا صورت و دستها را كه در آب مىباشد به قصد وضو بيرون آورد ، يا دست را در داخل آب به قصد شستن از بالا به پايين تكان دهد و در فرض اول و سوم مسح با ترى آن دست محل اشكال است .
همچنين اگر از هنگام فرو بردن دست تا بيرون آوردن آن به قصد وضو باشد مسح با ترى آن دست خلاف احتياط است . بنا بر اين اگر بخواهد دست چپ را وضوى ارتماسى كند بنا بر احتياط بايد تنها در هنگام بيرون آوردن دست ، قصد وضو كند .
مكارم : مسأله انسان مىتواند صورت و دستها را به قصد وضو در آب فرو برد ، يا بعد از فرو بردن در آب ، به قصد وضو از آب بيرون آورد و آن را " وضوى ارتماسى " مىگويند .
صافى : مسأله در وضوى ارتماسى أحوط آن است كه انسان صورت و دست راست را به قصد وضو در آب فرو برد و با دست راست دست چپ را به قصد وضو بشويد ، و مسح سر و پاها را انجام دهد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 262 در وضوى ارتماسى هم بايد صورت و دستها از بالا به پايين شسته شود ] < / صفحة فارغة > مسأله 262 در وضوى ارتماسى هم بايد صورت و دستها از بالا به پايين شسته شود ( 1 ) ، پس اگر وقتى كه صورت و دستها را در آب فرو مىبرد قصد وضو كند بايد صورت را از طرف پيشانى و دستها را از طرف آرنج در آب فرو برد ( 2 ) . و اگر موقع بيرون آوردن از آب قصد وضو كند ، بايد صورت را از طرف پيشانى و دستها را از طرف آرنج بيرون آورد . ( 1 ) صافى : به اين نحو كه صورت را از طرف پيشانى و دستها را از طرف آرنج در آب فرو برد . [ پايان مسأله ] ( 2 ) خوئى ، تبريزى ، سيستانى : بقيه مسأله ذكر نشده .
مسائل اختصاصى بهجت : مسأله 266 شخصى كه مىتواند بدون كمك ديگران وضوى ارتماسى بگيرد ، نبايد به كمك ديگران وضوى غير ارتماسى ( ترتيبى ) بگيرد .
مكارم : مسأله 281 در وضوى ارتماسى براى اين كه مسح سر و پاها با آب خارج نباشد بايد هنگامى كه دست راست و چپ را وضوى ارتماسى مىدهد قصد كند كه بعد از خارج شدن از آب تا وقتى كه آب روى دستها جريان دارد جزء وضو است ، در غير اين صورت مسح سر و پاها اشكال دارد .
< صفحة فارغة > [ مسأله 263 اگر وضوى بعضى از اعضاء را ارتماسى ] < / صفحة فارغة > مسأله 263 اگر وضوى بعضى از اعضاء را ارتماسى و بعضى را غير ارتماسى انجام دهد اشكال ندارد ( 1 ) . ( 1 ) مكارم : و بهتر است وضوى دست چپ را هميشه غير ارتماسى بگيرد تا براى مسح سر و پاها مشكلى پيش نيايد .
دعاهايى كه موقع وضو گرفتن مستحبّ است < صفحة فارغة > [ مسأله 264 كسى كه وضو مىگيرد ] < / صفحة فارغة > مسأله 264 كسى كه وضو مىگيرد مستحبّ است ( 1 ) ( موقعى كه نگاهش به آب مىافتد بگويد : " بِسْمِ الله وَبِالله وَالْحَمْدُ لِلَّه الَّذِى جَعَلَ الْماءَ طَهُوراً وَلَمْ يَجْعَلْه نَجِساً " و ( 2 ) )

161

نام کتاب : توضيح المسائل مراجع ( فارسي ) نویسنده : سيد محمد حسن بني هاشمي خميني    جلد : 1  صفحه : 161
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست