responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 500


بعضى از دندانها را از بين ببرد در صورتى كه صاحب دندان مرد باشد بايد براى هر دندانى پانصد درهم ديه بدهد و اگر زن باشد ديه آن تا به مقدارى كه به ثلث ديه برسد با ديه مرد مساوى است و در صورتى كه از ثلث بگذرد ديه دندانهاى او نصف دندانهاى مرد است .
( ششم ) هر دو دست كسى را از بند جدا كند و اگر يك دست را از بند جدا كند ، بايد نصف ديه كشتن مثل او را بدهد . ( هفتم ) ده انگشت كسى را ببرد و ديه هر انگشت در مرد يك دهم ديه كشتن است و در زن تا ثلث ديه با مرد مساوى است و در بيشتر از ثلث ، نصف ديه انگشتان مرد است . ( هشتم ) هر دو پستان زنى را ببرد و اگر يكى از آنها را ببرد ، بايد نصف ديه كشتن مثل او را بدهد . ( نهم ) هر دو پاى كسى را تا مفصل يا همه ده انگشت پا را ببرد و ديه هر انگشت ، يك دهم ديه كشتن مثل او است ( دهم ) تخم‌هاى مردى را از بين ببرد . ( يازدهم ) طورى به كسى آسيب برساند كه عقل او از بين برود . و اگر پشت كسى را طورى بشكند كه ديگر درست نشود احوط ( واجب ) اين است كه رجوع به صلح شود .
( مسأله 2809 ) اگر اشتباها كسى را بكشد بايد علاوه بر ديه كه در مسأله ( 2806 ) گفته شد خود قاتل يك بنده آزاد كند و اگر نتواند بنده آزاد كند دو ماه پى در پى روزه بگيرد و اگر اين را هم نتواند شصت فقير را سير كند . و اگر عمدا و به نا حق بكشد ، در صورت عفو يا گرفتن ديه بايد دو ماه روزه بگيرد و شصت فقير را سير كند و يك بنده را آزاد نمايد .
( مسأله 2810 ) كسى كه سوار حيوان است ، اگر كارى كند كه آن حيوان به كسى آسيب برساند ، ضامن است . و نيز اگر ديگرى كارى كند كه حيوان به سوار خود ، يا بكس ديگر صدمه بزند ، آن كننده كار ضامن مىباشد .
( مسأله 2811 ) اگر انسان كارى كند كه زن حامله سقط كند ، و آن سقط آزاد و محكوم با سلام باشد چنانچه چيزى كه سقط شده نطفه باشد ، ديه‌اش بيست مثقال شرعى طلاى سكه دار است ، كه هر مثقال آن 18 نخود مىباشد ، و اگر علقه يعنى

500

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي    جلد : 1  صفحه : 500
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست