نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي جلد : 1 صفحه : 251
و سزاوار نيست كه انسان بدون عذر نماز جماعت را ترك كند . ( مسأله 1411 ) مستحب است انسان صبر كند كه نماز را به جماعت بخواند ، و نماز جماعت از نماز اول وقت كه فرادى - يعنى تنها خوانده شود - بهتر است ولى نماز فرادى در وقت فضيلت افضل از نماز جماعت در غير وقت فضيلت است و نيز نماز جماعتى را كه مختصر بخوانند از نماز فرادى كه آن را طول بدهند بهتر مىباشد . ( مسأله 1412 ) وقتى كه جماعت بر پا مىشود ، مستحب است كسى كه نمازش را فرادى خوانده دوباره با جماعت بخواند . و اگر بعد بفهمد كه نماز اولش باطل بوده ، نماز دوم او كافيست . ( مسأله 1413 ) اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند ، چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد اشكال دارد احتياط واجب صحيح نيست مگر بطور امامت و در مأمومين كسانى باشند كه نماز واجب را نخوانده باشند . ( مسأله 1414 ) كسى كه در نماز به حدى وسواس دارد كه موجب بطلان نمازش مىشود و فقط در صورتى كه نماز را با جماعت بخواند ، از وسواس راحت مىشود ، بايد نماز را با جماعت بخواند . ( مسأله 1415 ) اگر پدر يا مادر به فرزند خود امر كند كه نماز را به جماعت بخواند ، در صورتى كه ترك آن موجب عقوقش شود نماز جماعت بر او واجب مىشود . ( مسأله 1416 ) نماز مستحب را نمىشود به جماعت خواند ، مگر نماز استسقاء - كه براى آمدن باران مىخوانند - و نمازى كه واجب بوده و به جهتى مستحب شده است ، مانند نماز عيد فطر و قربان كه در زمان امام ( ع ) واجب بوده و بواسطه غايب شدن ايشان مستحب مىباشد . ( مسأله 1417 ) موقعى كه امام جماعت نماز يوميه مىخواند ، هر كدام از
251
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي جلد : 1 صفحه : 251