نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي جلد : 1 صفحه : 155
ندارد ولى اگر بقدرى از هم دور باشند كه هر كدام يك زخم حساب شود ، هر كدام كه خوب شد ، بايد براى نماز بدن و لباس را از خون آن آب بكشد . ( مسأله 863 ) اگر سر سوزنى خون سگ ، يا خوك ، يا كافر ، يا مردار ، يا حيوان حرام گوشت در بدن ، يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است و بنابر احتياط واجب خون حيض و نفاس و استحاضه نيز چنين است . ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد ، در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد نماز خواندن با آن اشكال ندارد . ( مسأله 864 ) خونى كه به لباس بى آستر بريزد و به پشت آن برسد ، يك خون حساب مىشود ، ولى اگر پشت آن جدا خونى شود ، در صورتى كه به هم نرسد بايد هر كدام را جدا حساب نمود پس اگر خونى كه در پشت و روى لباس است روى هم كمتر از درهم باشد ، نماز با آن صحيح ، و اگر بيشتر باشد ، نماز با آن باطل است . و در صورتى كه به هم برسند بنابر احتياط مستحب همين حكم را دارند . ( مسأله 865 ) اگر خون روى لباسى كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد و يا به آستر بريزد و روى لباس خونى شود ، بايد هر كدام را جدا حساب نمود ، پس اگر خون روى لباس و آستر كمتر از درهم باشد ، نماز با آن صحيح ، و اگر بيشتر باشد نماز با آن باطل است . ( مسأله 866 ) اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد ، و رطوبتى به آن برسد كه اطراف را آلوده كند ، نماز با آن باطل است ، اگر چه خون و رطوبتى كه به آن رسيده به اندازه درهم نباشد ، ولى اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نكند ظاهر اين است كه نماز خواندن با آن اشكال ندارد . ( مسأله 867 ) اگر بدن يا لباس خونى نشود ، ولى بواسطه رسيدن به خون نجس شود ، اگر چه مقدارى كه نجس شده كمتر از درهم باشد ، نمىشود با آن نماز خواند .
155
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الميرزا جواد التبريزي جلد : 1 صفحه : 155