responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ وحيد الخراساني    جلد : 1  صفحه : 765


بنابراين بر مذهب عامه ، آنها ملزم هستند كه احكام عده را رعايت كنند ، پس اگر زن يائسه يا صغيره از عامه شيعه گردد لازم نيست عده نگه دارد ، و اگر طلاق او رجعى باشد جايز است نفقهء ايام عده را از شوهر عامى مطالبه كند ، و جايز است با شخص ديگرى در آن ايام ازدواج نمايد ، و همچنين اگر مرد عامى شيعه شود جايز است با خواهر زن يائسه و صغيره اى كه طلاق داده است و هنوز به مذهب عامه در ايام عده هستند ازدواج كند ، و لازم نيست احكام عده را رعايت نمايد .
مسأله 2882 - اگر مردى از عامه بدون حضور دو شاهد عادل زن خود را طلاق دهد ، و يا مقدارى از بدن زن خود را - مثلا يك انگشت زنش را - طلاق دهد ، بر مذهب او اين طلاق صحيح است ، ولى بر مذهب اماميه اين طلاق باطل است ، بنابراين مرد شيعه به قاعده ء الزام مى تواند با آن زن مطلقه پس از تمام شدن ايام عده ازدواج كند .
مسأله 2883 - اگر مردى از عامه زن خود را كه در حال عادت است طلاق دهد ، و يا در حال پاكى كه با او مقاربت كرده است طلاق دهد ، اين طلاق بر مذهب او صحيح است ، ولى در مذهب اماميه اين طلاق باطل است ، بنابراين مرد شيعى بنا به قاعده ء الزام مى تواند با آن زن بعد از تمام شدن ايام عده ازدواج كند .
مسأله 2884 - به مذهب ابى حنيفه و بعض ديگر از فقهاى عامه كسى كه به اجبار و اكراه زنش را طلاق دهد آن طلاق صحيح است ، ولى به مذهب اماميه باطل است ، بنابراين شخص شيعى بنا به قاعده ء الزام مى تواند با زنى كه با جبر و اكراه شوهرش او را طلاق داده در صورتى كه پيرو مذهب ابى حنيفه يا هم رأيان او باشد ازدواج كند .
مسأله 2885 - اگر مردى از عامه قسم ياد كند كه كارى انجام ندهد ، و اگر آن كار را انجام داد زنش مطلقه شود ، و آن كار را انجام داد ، بر مذهب خودش زن او مطلقه مى شود ، و بر مذهب اماميه قسم به طلاق منعقد نمى شود ، بنا به قاعده ء الزام جايز است مرد شيعى بعد از ايام عده با آن زن ازدواج كند ، و همچنين بر مذهب عامه

765

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ وحيد الخراساني    جلد : 1  صفحه : 765
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست