س : اگر در غير ماه حرام تير بخورد و در ماه حرام بميرد يا بر عكس چه حكمى دارد ؟ ج : آنچه مسلم است از تغليظ ديه صورتى است كه رمى و قتل هر دو در شهر حرام باشد يا قتل در شهر حرام باشد و لو رمى در حل باشد و اما عكس آن محل اشكال است و احوط تغليظ است . س : بكس بازى كه نوعى ورزش است و متداول كه هر يك به ديگرى با مشت ضرباتى وارد مىكند و چه بسا طرف سياه و يا جرح و كسر و كبود مىشود آيا چنين ضرباتى با اذن طرف ديگر جايز است و ديه ساقط است ؟ ج : اگر مانند سبق و رمايه باشد و غرض عقلائى بر آن مترتب باشد مانعى ندارد و هر گاه منجر به جرح و كسر عضو طرف باشد با تبرى ظاهرا ضمان نيست . س : افرادى كه اقدام به پخش مواد مخدر مىكنند ، به نحوى كه چه بسا افراد منطقه وسيعى را مبتلا مىكنند و جوانان را به فساد مىكشند و يا فحشاء و منكرات را رواج مىدهند ، كه چه بسا فساد و مضرات آن بالاتر از حمله نظامى است ، آيا مىشود آنها را به عنوان مفسد فى الارض اعدام نمود و آيا عنوان مفسد را قطع نظر از محاربه مجوز اعدام مىدانيد ؟ ج : محل اشكال است ، بلكه ظاهر آن است كه ( ويسعون فى الارض فسادا ) بيان باشد براى ( الذين يحاربون الله ) . س : محاربى كه فعلا در محاصره واقع شده و مقاومت او بيشتر از اين اثر ندارد كه جنگ طول بكشد ، چه بسا افرادى از نيروى خودى هم كشته شوند و احتمال فرار او بسيار بعيد است ، آيا تسليم شدن او در اين حال موجب سقوط حد يا شبهه دارئه است ؟ ج : مفهوم قدرت مشكوك الصدق است به شبهه مفهوميه لكن تسليم نه توبه است و نه ملازم با آن و توبه موضوع حكم است نه تسليم ، و در فرض سؤال توبه قبل القدرة مشكوك است و سقوط حد معلوم نيست ، لكن بعيد نيست گفته شود ظاهر قدرت ، قدرت فعلى است پس مادام كه در محاصره و مشغول مقاتله است