ج : اگر با اعطاء و اخذ بعض ثمن يا مثمن انشاء كل معامله را بكند معاطات حاصل مىشود . س : شخصى متاعى را فروخته و ثمن را به صورت چك اخذ مىكند ، ولى چون احتياج به پول دارد چك مدت دار را به كمتر از آن به ديگرى مىفروشد ، آيا اين معامله صحيح است ؟ ج : چك به منزله سند است و اسكناس نيست و معامله از قبيل معامله دين به حال و نقد است و اشكالى ندارد . س : شركتى كه ماهى هاى حرام را ، از قبيل كوسه و غيره در داخل ايران كنسرو مىكند و به كشورهاى غير اسلامى براى خوردن صادر مىكند و مىفروشد آيا فروش و گرفتن پول در مقابل آن جايز است ؟ ج : اگر منفعت آن منحصر به خوردن باشد و منفعت محلله ديگرى نداشته باشد جايز نيست و بيع آن باطل است . س : اگر كسى را وكيل كند در بيع و شراء شيء خاص آيا مىتواند براى خود بخرد يا از مال خود بفروشد ؟ ج : اگر تقييد و انصرافى نباشد مانعى ندارد ، گرچه احوط ترك است للتهمه چون موضع تهمت است . س : زرگرى است كه طلاى شمش را به كارگرى مىدهد و در مقابل مزدى معين ، مثلا گرمى 40 تومان آن را به صورت گوشواره ، دستبند و غيره مىسازد ، سپس طلاى ساخته شده را در مقابل وزن مساوى از طلاى شمش به ديگرى مىفروشد با اضافه اجرت ساخت بيشتر مثلا گرمى 50 تومان ، آيا چنين معاملهاى صحيح است ؟ ج : در معامله مكيل و موزون بايد مساوات باشد - در وزن - و زياده حرام و رباى معاملى است بله اگر به صورت معامله مستقل باشد مانعى ندارد ، كه طلاى ساخته شده را به مبلغى بفروشد و سپس طلاى شمش بخرد و اجرت را روى قيمت بكشد و يك جا حساب كند .