س : مالى كه به ارث به انسان رسيده خمس ندارد . حال اگر مدتى گذشت و ارتفاع قيمت پيدا كرد آيا ارتفاع قيمت آن پس از فروش متعلق خمس مىشود يا نه ؟ ج : زياده عينيه ونمائات خمس دارد ولى ارتفاع قيمت سوقيه خمس ندارد . س : آيا كسى كه چيزى بعنوان ديه مىگيرد بايد خمس آن را بدهد و اكتساب محسوب مىشود يا از قبيل غرامت و خسارت و عوض عضو و طرف است ؟ ج : چون خمس در مطلق فايد مىباشد و لو اكتساب نباشد خمس آن را بدهد . س : شخصى از اول تكليف حساب سال خمس نداشته اكنون اموالى از جمله خانه و لوازم خانه منقول و غير منقول دارد و شترانى هم دارد كه بيابان چرند چگونه خمس مال خود را حساب كند آيا شتران علاوه بر زكات خمس دارند و حق تقدم با كدام است ؟ ج : آنچه پول نقد موجود دارد خمس آن را بدهد و در مورد خانه و لوازم خانه آنچه را كه يقين دارد از پول غير مخمس خريده خمس پول آن را بدهد و آنچه مشكوك است دست گردان كند و به او برگردانده شود و پس از زكات اگر از مؤنه سال زياد باشد شتر و مال زكوى خمس دارد و تقدمى در كار نيست بلكه به نسبت از اصل مال برداشته مىشود . س : براى دفن اعضاء خانوادگى از در آمد وسط سال مقبرهاى مىخرد آيا جزء مؤنه حساب مىشود ، يا بايد خمس آن را بدهد ؟ ج : احوط اخراج خمس است . جزء مؤنه بودن آن مشكل است . تعريف سيد چيست ؟ ج : سيدى كه مىتوان به او خمس داد كسى است كه نسبت او از طرف پدر به عبد المطلب ، جد حضرت رسول ( ص ) برسد چه هاشمى باشد و چه عباسى و چه عقيلى و چون ذريه هاشم منحصر به اولاد عبد المطلب است تعريف بعضى از فقها مثل صاحب عروه به اولاد هاشم ، با تعريف صاحب وسيله به اولاد عبد المطلب به يك مطلب بر مىگردد . س : اگر كسى در حساب بانكى دو نوع پول دارد يكى از آنها مشمول خمس