براى انجام روزه قضاى والدين اجير بگيرد يا ساقط مىشود ؟ فرض اين است كه تمكن مالى دارد . ج : به نحو واجب تخييرى است و استيجار واجب است ، وقتى مباشرت ممكن نيست . س : آندوسكپى ، دستگاهى است كه داخل مىشود و عكسبردارى مىكنند ، بدون اين كه چيزى داخل معده شود ، آيا اين عمل روزه را باطل مىكند يا نه ؟ ج : وارد كردن آلت عكاسى در معده مثل ادخال سنگريزه مىماند و محل اشكال است و در اكل فرقى نيست كه مأكول معتاد باشد يا نه . س - كسى كه نماز عشاء را ترك كرده ، آيا روزه روز بعد بر او واجب است ؟ ج : در صورتى كه خواب بماند ، احوط آن است كه روز بعد را روزه بگيرد ، و اين احتياط در خصوص خواب است كه مورد روايت مرسله عبد الله بن مغيره است و در نسيان بدون خواب جريان ندارد . س : در روزه استيجارى اگر بعد از ظهر افطار كند كفاره دارد يا نه ؟ ج : در روزه استيجارى قضاء رمضان ، افطار بعد از ظهر جايز است و كفاره ندارد ، ولى در قضاء رمضان ، اگر از خودش باشد افطار جايز نيست و كفاره دارد . س : كارگرى است كه در كارخانه آرد سازى اجير شده و خدمت مىكند ، و در ماه رمضان به واسطه خالى كردن گندم و رسيدن غبار غليظ به حلق او روزه باطل مىشود ، صاحب كارخانه حاضر به تعطيل كار نيست ولى كارگر حاضر است بدون حقوق كار را تعطيل كند ، حال وظيفه او چيست ؟ ج : اجير شدن براى عملى كه موجب ابطال روزه است جايز نيست . س : زنى مريض است و مرض او تا رمضان سال ديگر ادامه دارد ، كه در فرض ادامه مرض تا سال ديگر ، روزههائى كه افطار كرده قضا ندارد ، گر چه كفاره واجب است ، حال سؤال اين است كه اين زن بعضى از روزهها را به خاطر حيض افطار مىكند و بعضى از روزهها را به خاطر مسافرت افطار مىكند و افطار استناد به مرض ندارد آيا در اين فرض هم قضاى روزه ساقط است يا