responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد علي الأراكي    جلد : 1  صفحه : 536


قاصر بوده تا كفاره نباشد يا مقصر بوده تا كفاره واجب باشد وظيفه چيست ؟
ج : در بلاد اسلام جاهل مقصر است و بايد كفاره بدهد .
س : كسى كه روزه قضاء رمضان به ذمه او است مىتواند اجير شود براى روزه غير يا تبرعا روزه غير را بجا آورد ؟
ج : اگر روزه‌اى كه به نيابت از غير انجام مىدهد روزه واجب باشد جايز است تبرعا يا استيجارا انجام دهد اگر قضاء رمضان مضيق نشده باشد ولى اگر واجب نباشد با فرض وجوب صوم رمضان بر خودش ، محل اشكال است و مورد نصوص عدم جواز تطوع است لمن عليه الفريضة و صورت واجبين از مورد نصوص خارج است .
س : شخصى در سفر بوده و قصد داشته پيش از ظهر به وطن برسد و روزه بگيرد ولو استحبابى ، قبل از رسيدن به وطن نسيانا و غفلة چيزى خورده آيا مىتواند روزه بگيرد ؟
ج : محل اشكال است .
س : كسى كه هنگام حمل نمىتواند روزه بگيرد . حالش به هم مىخورد و پس از وضع حمل تا يك سال بچه شير مىدهد . آيا قضاى روزه بر او واجب است يا نه و همچنين كفاره دارد يا نه ؟
ج : اگر مرض استمرار پيدا كند تا سال ديگر قضاء واجب نيست ولى حمل و شير دادن مرض نيست پس قضا واجب است و كفاره هم واجب است على الاحوط س : زنى است كه هنگام حمل نمىتواند روزه بگيرد و حالش به هم مىخورد و پس از وضع حمل تا يك سال بچه شير مىدهد . آيا قضاى روزه بر او واجب است يا نه و همچنين كفاره دارد يا نه ؟
ج : اگر مرض استمرار پيدا كند تا سال ديگر قضا واجب نيست ولى حمل و شير دادن مرض نيست پس قضا واجب است و كفاره هم واجب است على الاحوط .

536

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد علي الأراكي    جلد : 1  صفحه : 536
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست