ج : نماز را اعاده كند - چون سلام اول مستحب است و مخرج از نماز نيست اگر منافيات را بجا نياورده و رعايت موالات را مىتواند كرد سلام را بجا آورد و تدارك نمايد و اگر نمىشود تدارك كرد ، نماز را اعاده كند . س : هر گاه كسى از سوره توحيد و يا حمد عدول كند به سوره ديگر كه جايز نيست ، نماز چه صورتى دارد ، آيا اين عدم جواز تكليفى است يا وضعى ؟ ج : ظاهر عدم جواز وضعى است ، مثل عدم جواز قرائت عزائم در نماز ، پس سوره معتبر است به صورت ( به شرط لا ) از عدول . س : از نماز مغرب به عشاء عدول كرد و مقدارى نماز را به قصد عشاء خواند سپس دوباره يقين كرد كه مغرب را نخوانده عدول كرد به مغرب و بقيه را تا آخر به قصد مغرب خواند آيا كافى است يا خير ؟ ج : عدول از سابق به لاحق جايز نيست ، بنابر اين نماز محل اشكال است . س : نماز در جائى كه بيست ساعت شب ، 4 ساعت روز است چگونه است ؟ ج : معامله روزهاى متعارف با 4 ساعت كند و معامله شبهاى متعارف با 20 ساعت شب بنمايد . س : اگر كسى اعرج است ولى مىتواند روى پاى خود بايستد نماز جماعت به وسيله او چگونه است ؟ ج : جايز است . س : نماز ظهر را مىشود به نماز جمعه اقتدا كرد يا نه ؟ ج : بله جايز است ( على القول بالتخيير بينهما ) . س : امامت امامى كه يكى از انگشتهاى دست او قطع شده يا بيشتر جايز است يا نه ؟ ج : چون تمام باطن كف در هنگام سجده بايد به زمين گذاشته شود . در حال اختيار ، پس كسى كه انگشت ندارد نماز او نماز مضطر است و صحت امامت او مشكوك و مشكل است . س : شخصى در نماز ( السلام علينا ) را گفته و سپس شك كرده و تكرار نموده آيا