ج : انشاء الله صحيح و مجزى است و اعاده و قضا ندارد و همچنين در كليه عبادات كه براى تقيه از مخالفين بجا آورده مىشود و تقيه در اينجا اوسع از اضطرار است و در سعه وقت هم محقق مىشود و لازم نيست تفصى از آن و عدم مندوحه شرط نيست و همچنين تقيه در موضوعات هم مجزى است و مىتواند به حكم حاكم عامه وقوفين را انجام دهد و اعاده و قضا ندارد . س : شخصى در حال نماز اگر نماز را ايستاده بخواند در حال ركوع و سجود از قبله منحرف مىشود و اگر نشسته بخواند منحرف نمىشود كدام يك مقدمند ؟ ج : بعيد نيست قبله مقدم باشد چون از قاعده ( لا تعاد ) و محسوب شمردن آن از مستثنيات اهميت آن استفاده مىشود . س : آيا خواندن سوره جمعه و منافقين از روى مصحف در روز جمعه در نماز ظهر و جمعه و ساير نمازها اشكال دارد ؟ ج : اشكال ندارد . گر چه احوط براى كسى كه قادر است از حفظ بخواند آنست كه از روى مصحف نخواند . س : شخصى كه مبتلا به تقاطر بول است نماز را چگونه بخواند ؟ ج : اگر فرصتى باشد كه در آن مدت قطره خارج نمىشود در آن مهلت نماز بخواند با اقتصار به واجبات و ترك مستحبات و اگر فرصتى نيست ، اگر ممكن است در اثناء نماز هنگام خروج قطره بدون فعل كثير و حرج وضوء بگيرد و نماز را تمام كند ، چنين كند و اگر نمىشود يك وضوء براى هر نماز بگيرد و در هر صورت با قرار دادن آلت در كيسه اى كه پنبه در آن گذاشته از نجاست بدن و لباس جلوگيرى كند . س : كراهت در عبادت به معناى ( اقل ثوابا ) است هميشه ، يا معناى ديگرى هم دارد ؟ ج : معناى ديگرى به نظر نرسيد . س : شخصى در سلام نماز سلام اول را گفته و از نماز خارج شده نماز او چگونه است ؟