ج : اشتراط اباحه فضائى كه در آن وضو مىگيرد خالى از قوت نيست . ولى اباحه موقف وضو و كفش مبنى بر احتياط است . س : شستن بار سوم در وضو حرام است ، آيا مبطل وضو هم هست ؟ پس اگر دست راست را سه دفعه شست و دست چپ را دو دفعه كه در مسح اشكال پيدا نشود ، وضو صحيح است يا نه ؟ ج : به طريق مذكور ، وضو صحيح است . س : آب لوله ، گاهى اوقات بر اثر مواد شيميائى كه به آب مىزنند ، مثل شير سفيد مىشود و پس از مدتى صاف مىگردد ، وضو و تطهير با آن چطور است ، آيا اين آب مضاف است ؟ ج : اگر شك كنيم استصحاب اطلاق مانعى ندارد . ( يعنى اگر شك داريم كه آب مضاف شده يا نه ؟ حكم آب مطلق را دارد . ) س : شخصى دستش به پايش نمىرسد و براى مسح پا مدتى ، ديگرى از رطوبت دست مىگرفته و به پايش مىكشيده و احتياطا تيمم هم مىنموده ، پس از مدتى تيمم نكرده ، نمازهاى گذشته چگونه است ؟ ج : وظيفه او جمع بين مسح به وسيله ديگرى با رطوبت دست است و تيمم بنابر احتياط واجب ، و اگر ترك كرده ، بايد نمازها را بنابر احتياط اعاده كند . س : رحم زنى را طى يك عمل جراحى خارج نمودهاند ، خونى كه از مجراى عادى خون خارج مىشود محكوم به حيض است يا استحاضه يا قروح و جروح . ج : خون مذكور حيض نيست ، چون خون حيض از رحم خارج مىشود و استحاضه هم نيست ، چون خون استحاضه از عرق عازل خارج مىشود ، پس جروح است و حدث نيست و وضو و غسل ندارد . س : اجزاء و قطعات جدا شده از بدن ميت در صورتى كه مشتمل بر استخوان باشد غسل دارد ، حال در اثر تصادف چند قطعه از بدن جدا شده ، آيا قطعات را بايد جدا جدا غسل داد يا با هم ؟ ج : اگر مجتمعا ممكن باشد مانعى ندارد .