responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد علي الأراكي    جلد : 1  صفحه : 597


احوط براى محيى دوم استيذان از ورثه و مصالحه با آنان است و اما زمينى را كه اضافه كرده ملك او است ، بلا اشكال .
س : ولد الزنا از ارث محروم است اما ولد ولد و نوه‌هاى او چطور ، آيا آنها هم محرومند ؟
ج : قدر متيقن خود او است و بعيد نيست كه عمومات ارث ، ولد ولد را شامل شود .
س : شخصى عيال دائمى خود را طلاق داده و سپس زوجه ديگرى اختيار كرده و عقد مىكند سپس فوت كرده ، حال وصى او علم اجمالى دارد كه يا طلاق اولى باطل بوده و يا عقد زوجه دومى ، وظيفه او نسبت به ارث چيست ؟
ج : پس از تعارض اصالة الصحة در عقد و طلاق به جهت علم اجمالى ، اصل محكوم جارى مىشود و آن استصحاب زوجيت اولى است و استصحاب زوجيت دومى و علم اجمالى منحل مىشود پس زوجه اولى ارث مىبرد نه دومى .
س : زن پس از مرگ شوهر ادعا مىكند زوجه دائمى او است و ورثه مىگويند :
زوجه انقطاعى است حكم مسأله را بيان فرمائيد ؟
ج : اصل زواج مقطوع است بين طرفين و نزاع در قيد اجل و عدم اجل است و اصل عدم ذكر اجل است پس قول زن مقدم است .
متفرقات :
س : هر گاه دكتر تشخيص دهد كه حمل براى مادر زيان دارد و اگر در شكم بماند يا هر دو مىميرند يا يكى از آن دو آيا جايز است سقط جنين ؟
ج : قتل نفس محترمه جايز نيست و تقيه در قتل جريان ندارد و اين مسأله با حفظ نفس فرق دارد .
بله اگر قبل از ولوج روح باشد و اطمينان از گفته دكتر حاصل شود به اين كه در صورت بقاء حمل مىميرد جايز است .
س : آيا جايز است شخص لوله‌هاى رحم را ببندد هر گاه دكتر تشخيص دهد حمل

597

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد علي الأراكي    جلد : 1  صفحه : 597
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست