responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد علي الأراكي    جلد : 1  صفحه : 561


مسجدى است كه مسلوب المنفعه نباشد .
س : متولى از در آمد موقوفات بقعه متبركه‌اى و زيادى نذورات بقعه متبركه ، زمينى به نام امامزاده مىخرد ، سپس وقف مىكند ، آيا اين عمل خريد و وقف صحيح است يا نه ؟
ج : در واقف ، مالكيت عين شرط نيست ، ملكيت تصرف كافى است ، پس اگر متولى بعد از زياد آمدن از مصارف موقوفات عامه بر بقاع متبركه و نذورات به صلاح امامزاده ، زمينى را يا چيز ديگر بخرد و بعد وقف كند ، هم خريد و هم وقف صحيح است .
س : زمينى را شش ساله حبس نموده آيا حابس مىتواند قبل از انقضاء مدت حبس ، وقف دائم كند ؟ مثل متعه‌اى كه قبل از انقضاء مدت ، عقد دائم مىخواند ؟
ج : وقف منجز نمىشود چون بالزوم حبس منافات دارد و تعليق بر انقضاء مدت حبس هم مبطل وقف است ، چون تعليق مبطل است . بله بطور مسلوب المنفعة ، مانعى ندارد ، حبس به قوت خود باقى است .
قرض :
س : پولى كه قرض دهنده به عنوان جريمه دير كرد از قرض گيرنده مىگيرد و براى تأخير پرداخت از موعد مقرر چيزى شرط مىكند آيا رباست يا اين كه اصل قرض الحسنه است ولى اگر سر موعد بدهد چيزى نمىگيرد ؟
ج : يك مورد ربا كه در جاهليت شايع بوده همين قسم بوده كه بر تأخير و براى ازدياد اصل از طرف مىگرفتند منتها يك وقت شرط زياده مطلق است در قرض ، و يك دفعه در صورت عدم پرداخت در موعد شرط زياده در قرض است كه ربا و حرام است .
س : شرط زياده در ربا اصل قرض را هم باطل مىكند يا نه ؟
ج : فقط زياده حرام است ، اما اصل قرض صحيح است .

561

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد علي الأراكي    جلد : 1  صفحه : 561
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست