مسجدى است كه مسلوب المنفعه نباشد . س : متولى از در آمد موقوفات بقعه متبركهاى و زيادى نذورات بقعه متبركه ، زمينى به نام امامزاده مىخرد ، سپس وقف مىكند ، آيا اين عمل خريد و وقف صحيح است يا نه ؟ ج : در واقف ، مالكيت عين شرط نيست ، ملكيت تصرف كافى است ، پس اگر متولى بعد از زياد آمدن از مصارف موقوفات عامه بر بقاع متبركه و نذورات به صلاح امامزاده ، زمينى را يا چيز ديگر بخرد و بعد وقف كند ، هم خريد و هم وقف صحيح است . س : زمينى را شش ساله حبس نموده آيا حابس مىتواند قبل از انقضاء مدت حبس ، وقف دائم كند ؟ مثل متعهاى كه قبل از انقضاء مدت ، عقد دائم مىخواند ؟ ج : وقف منجز نمىشود چون بالزوم حبس منافات دارد و تعليق بر انقضاء مدت حبس هم مبطل وقف است ، چون تعليق مبطل است . بله بطور مسلوب المنفعة ، مانعى ندارد ، حبس به قوت خود باقى است . قرض : س : پولى كه قرض دهنده به عنوان جريمه دير كرد از قرض گيرنده مىگيرد و براى تأخير پرداخت از موعد مقرر چيزى شرط مىكند آيا رباست يا اين كه اصل قرض الحسنه است ولى اگر سر موعد بدهد چيزى نمىگيرد ؟ ج : يك مورد ربا كه در جاهليت شايع بوده همين قسم بوده كه بر تأخير و براى ازدياد اصل از طرف مىگرفتند منتها يك وقت شرط زياده مطلق است در قرض ، و يك دفعه در صورت عدم پرداخت در موعد شرط زياده در قرض است كه ربا و حرام است . س : شرط زياده در ربا اصل قرض را هم باطل مىكند يا نه ؟ ج : فقط زياده حرام است ، اما اصل قرض صحيح است .