دومى مخرج است يا نماز باطل است ؟ ج : بايد اكتفا كند به ( السلام عليكم ) و در صورت تكرار احوط اعاده نماز است . س : كسانى كه دندانشان افتاده و به واسطه آن نمىتوانند قرائت را بطور كامل ادا كنند ، آيا معالجه و ساختن دندان مصنوعى واجب است ؟ ج : در صورت تمكن و قدر گذاشتن دندان و معالجه احوط است . س : شخصى شيعه بوده ، سپس سنى شده و نمازهاى خود را طبق مذهب اهل سنت بجا آورده ، و سپس مجددا شيعه شده و مدتى به همين منوال نماز خوانده و سپس فوت كرده ، آيا نمازهائى كه در زمان سنى بودن او فوت شده به عهده ولد اكبر است ؟ ج : ظاهرا به عهده ولد اكبر است . س : كسى كه به حسب قرائن و اخبار منجمين يقين دارد كه امشب مثلا ماه مىگيرد و تمام قرص هم مىگيرد ، آيا واجب است بيدار بماند تا نماز آيات قضا نشود يا مىتواند بخوابد ؟ ج : چنانچه علم دارد كه اگر بخوابد نماز از او فوت مىشود ، احوط لزومى نخوابيدن است و همچنين است حكم در ساير واجبات موقته . نماز جماعت : س : آيا امام جماعت مىتواند براى خواندن نماز جماعت وجهى بگيرد ؟ ج : براى مقدمات توصليه خارج از عبادت مىتواند ، اما براى اقامه جماعت نمىتواند چيزى بگيرد . س : امام جماعت مقلد مجتهدى است كه غسل جمعه را از جنابت مجزى مىداند ، آيا ديگران كه مجزى نمىدانند ، اجتهادا يا تقليدا مىتوانند به او اقتدا كنند ؟ ج : اقتداء به جنب است به عقيده مأموم و اقتداء به جنب صحيح نيست .