responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 56


وضو بگيرد و مبادرت به تيمم ننمايد ، اما اگر براى يك ركعت نماز با وضو و يا چهار ركعت با تيمم وقت دارد ، بنا بر اظهر مىتواند هر كدام را خواست انجام دهد .
شرط سوم : وضو گرفتن مستلزم تصرف غاصبانه نباشد .
( 270 ) اگر كسى به قصد وضو آب غصبى را به صورت يا دستهاى خود بريزد و موقع آب ريختن ملتفت غصبى بودن آب باشد وضويش باطل است . ولى اگر بدون توجه به غصبى بودن آب ، وضو گرفت ، اگر چه در اثناء وضو فهميد و بقيه وضو را با آب مباح انجام داد ، وضويش صحيح است . اما قيمت آن آب غصبى را ضامن است .
( 271 ) اگر كسى بدون قصد وضو ، آب غصبى را به صورت و دست هاى خود ريخت و پس از آن كه عرفا آب از بين رفت به قصد وضو گرفتن به صورت و دست هاى خود كه تر شده است ، دست كشيد ، وضويش صحيح است .
( 272 ) وضو گرفتن از حوض مدرسه اى كه انسان نمىداند آن حوض را براى همه مردم وقف كرده اند يا براى محصلين همان مدرسه ، در صورتى كه معمولا مردم از آب آن وضو بگيرند و معلوم نباشد كه از روى غفلت و يا عدم مبالات وضو مىگيرند ، اشكال ندارد اگر با ساكنين مزاحمت نداشته باشد .
( 273 ) كسى كه نمىخواهد در مسجدى نماز بخواند اگر نداند حوض آن را براى همه مردم وقف كرده اند يا براى كسانى كه در آن جا نماز مىخوانند ، نمىتواند از حوض آن وضو بگيرد ، ولى اگر معمولا كسانى هم كه نمىخواهند در آن جا نماز بخوانند از حوض آن وضو مىگيرند ، مىتواند از حوض آن وضو بگيرد .
( 274 ) وضو گرفتن از حوض تيمچه ها و مسافر خانه ها و مانند اينها براى كسانى كه ساكن آن جاها نيستند ، در صورتى صحيح است كه معمولا كسانى هم كه ساكن آن جاها نيستند از آب آن جا وضو بگيرند .
( 275 ) وضو گرفتن در نهرهاى بزرگ اگر چه انسان نداند كه صاحب آنها راضى است يا نه ، اشكال ندارد ، ولى اگر صاحب آنها از وضو گرفتن نهى كند در صورتى كه سيره و روش مسلمين استفاده از آن آبها باشد وضو صحيح و اگر نه باطل است .

56

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 56
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست