responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 40


متصل به آن است و معمولا موقع آب كشيدن آن جا نجس مىشود ، با پاك شدن جاى نجس پاك مىشود ، و در صورتى كه بيش از يك مرتبه بايد شسته شود ، آب دوم بايد به تمام جاهايى كه آب اول رسيده و با آن نجس شده بود برسد ، و هم چنين است اگر چيز پاكى را پهلوى چيز نجس بگذارند و روى هر دو آب بريزند . پس اگر براى آب كشيدن يك انگشت نجس ، روى همه انگشت ها آب بريزند و آب نجس به همه آنها برسد ، بعد از پاك شدن انگشت نجس ، تمام انگشت ها پاك مىشوند .
( 178 ) چيز نجسى را كه عين نجاست در آن نيست ، اگر زير شيرى كه متصل به كر است يك دفعه بشويند ، پاك مىشود ، و نيز اگر عين نجاست در آن باشد ، چنانچه عين نجاست آن ، زير شير يا به وسيله ديگر بر طرف شود و آبى كه از آن چيز مىريزد بو يا رنگ يا مزه نجاست نگرفته باشد ، با آب شير پاك مىگردد . اما اگر آبى كه از آن مىريزد در اول زمان اتصال ، بو يا رنگ يا مزه نجاست گرفته باشد ، بايد به قدرى آب شير روى آن بريزند تا در آبى كه از آن جدا مىشود بو يا رنگ يا مزه نجاست نباشد .
( 179 ) اگر چيزى را آب بكشد و يقين كند پاك شده و بعد شك كند كه عين نجاست را از آن بر طرف كرده يا نه ، چنانچه موقع آب كشيدن متوجه بر طرف كردن عين نجاست بوده ، آن چيز پاك است ، و اگر متوجه بر طرف كردن عين نجاست نبوده بنا بر احتياط واجب بايد دوباره آن را آب بكشد ، مگر آن كه احتمال بدهد كه بعد از علم به نجاست متوجه بوده كه بايد عين را بر طرف نمايد .
( 180 ) زمينى كه آب روى آن جارى نمىشود ، اگر نجس شود ، با آب قليل پاك نمىگردد بلكه فقط ظاهر آن پاك مىشود . و زمينى كه روى آن شن يا ريگ باشد ، چون آبى كه روى آن مىريزند از آن جدا شده و در شن و ريگ فرو مىرود ، با آب قليل پاك مىشود ، اما زير ريگ ها نجس مىماند .
( 181 ) زمين سنگ فرش و آجر فرش و زمين سختى كه آب در آن فرو نمىرود ، اگر نجس شود ، با آب قليل پاك مىگردد ، ولى براى اخراج غساله بايد به قدرى آب روى آن بريزند كه جارى شود . و چنانچه آبى كه روى آن ريخته اند از سوراخى بيرون رود همه زمين پاك مىشود . و اگر بيرون نرود جايى كه آب ها جمع مىشود

40

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 40
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست