responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 347


غصب كند و اجاره معمولى ده روز آن سى تومان باشد ، مىتواند سى تومان از غاصب بگيرد .
( 1752 ) اگر چيزى را كه اجاره كرده تحويل بگيرد ، و بعدا ديگرى آن را غصب كند ، نمىتواند اجاره را به هم بزند و فقط حق دارد كرايه آن چيز را به مقدار معمول ، از غاصب بگيرد .
( 1753 ) اگر پيش از آن كه مدت اجاره تمام شود ، ملك را به مستأجر بفروشد اجاره به هم نمىخورد و مستأجر بايد مال الاجاره را به فروشنده بدهد ، و هم چنين است اگر آن را به ديگرى بفروشد ، و اگر شخص ديگرى كه ملك را خريده از اين كه ملك در اجاره است بى خبر بوده ، مىتواند آن بيع را به هم بزند ، و اگر مستأجر در بين مدت ، اجاره را فسخ كند منفعت مال ، در بقيه مدت اجاره از آن فروشنده است نه خريدار .
( 1754 ) اگر قبل از شروع مدت اجاره ، ملك بطورى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد ، يا قابل استفاده اى كه شرط كرده اند نباشد ، اجاره باطل مىشود ، و پولى كه مستأجر به صاحب ملك داده به او بر مىگردد ، بلكه اگر بطورى باشد كه فقط بتواند استفاده مختصرى از آن ببرد ، مىتواند اجاره را به هم بزند .
( 1755 ) اگر ملكى را اجاره كند و بعد از گذشتن مقدارى از مدت اجاره ، بطورى خراب شود كه هيچ قابل استفاده نباشد ، يا قابل استفاده اى كه شرط كرده اند نباشد ، اجاره مدتى كه باقى مانده باطل مىشود ، و اگر استفاده مختصرى هم بتواند از آن ببرد ، مىتواند اجاره مدت باقيمانده را به هم بزند .
( 1756 ) اگر خانه اى را كه مثلا دو اطاق دارد اجاره دهد و يك اطاق آن خراب شود ، چنانچه فورا آن را بسازد و هيچ مقدار از استفاده آن از بين نرود ، اجاره باطل نمىشود و مستأجر هم نمىتواند اجاره را به هم بزند ، ولى اگر ساختن آن به قدرى طول بكشد كه مقدارى از استفاده مستأجر از بين برود ، اجاره به آن مقدار باطل مىشود و مستأجر مىتواند اجاره مدت باقيمانده را به هم بزند .
( 1757 ) اگر موجر يا مستأجر بميرد ، بنابر اظهر اجاره باطل نمىشود ، ولى اگر خانه ، ملك مؤجر نباشد ، مثلا ديگرى وصيت كرده كه تا او زنده است منفعت خانه

347

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 347
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست