responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 316


5 - معامله اى كه در آن ربا باشد .
( 1612 ) فروختن چيز پاكى كه نجس شده و آب كشيدن آن ممكن است ، اشكال ندارد ، ولى اگر مشترى بخواهد آن چيز را بخورد ، فروشنده بايد نجس بودن آن را به او بگويد .
( 1613 ) چيزهاى روان مضاف كه گاهى به اتصال واستهلاك در آب زياد مطلق ، قابل تطهير است اگر ممكن باشد به طريقى به حالت اول خود برگردد و از آن استفاده شود ، خريد و فروش آن در حال نجاست جايز است ، و اين در صورتى است كه مقصود از معامله ، منافع بعد از پاك شدن باشد ، و اگر مقصود منافعى است كه مشروط به پاك بودن آن نيست ، در صورتى كه ماليت داشته باشد بدون قابليت تطهير هم خريد و فروش آن بنا بر اظهر جايز است .
( 1614 ) اگر چيز پاكى مانند روغن و نفت كه آب كشيدن آن ممكن نيست نجس شود ، چنانچه روغن نجس را براى خوردن به خريدار بدهند معامله باطل و عمل حرام است و اگر براى كارى بخواهند كه شرط آن پاك بودن نيست ، مثلا بخواهند روغن نجس را بسوزانند ، يا براى روغن مالى بدن مريض استعمال كنند ، فروش آن اشكال ندارد .
( 1615 ) خريد و فروش دارويى كه موقع درست كردن با شراب مخلوط كرده باشند ، در صورتى كه شخص مريض چاره اى به جز استفاده از آن دارو را ندارد ، بنابر جواز استشفا به حرام ، بعيد نيست جايز باشد .
( 1616 ) خريد و فروش روغن ، دارو و عطرهايى كه از كشورهاى غير اسلامى مىآورند ، اگر نجس بودن آنها معلوم نباشد اشكال ندارد ، ولى دارو يا روغنى كه از حيوان ، بعد از جان دادن آن مىگيرند ، چنانچه در شهر كفار از دست كافر بگيرند ، و از حيوانى باشد كه خون جهنده دارد ، نجس است و معامله آن باطل مىباشد ، بلكه اگر در شهر مسلمانان هم از دست كافر بگيرند ، معامله آن باطل است ، مگر آن كه بدانند كه آن كافر از مسلمان خريده است .
( 1617 ) اگر روباه را به غير دستورى كه در شرع معين شده كشته باشند ، يا خودش مرده باشد ، پوست آن نجس است ، بنابر اين خريد و فروش پوست آن ، در صورتى

316

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 316
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست