responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 239


باشند . و احتياط مستحب براى امام نيز اين است كه نيت امامت كند ، اگر چه با عدم نيت امامت و تنها قصد وظيفه فعليه ، نماز جمعه از همگى صحيح است .
مسأله 21 - در نماز جمعه سوره معينى معتبر نيست ، ولى مستحب است در ركعت اول پس از حمد ، سوره جمعه و در ركعت دوم بعد از حمد ، سوره منافقون خوانده شود .
مسأله 22 - مستحب است كه حمد و سوره در نماز جمعه بلند خوانده شود .
مسأله 23 - در نماز جمعه دو قنوت مستحب است : يكى در ركعت اول قبل از ركوع كه پس از خواندن قنوت به ركوع مىرود ، و ديگرى در ركعت دوم بعد از ركوع كه پس از پايان قنوت به سجده مىرود .
مسأله 24 - اگر نمازگزار اشتباها در ركعت دوم پس از قنوت به ركوع رود و پيش از رسيدن به حد ركوع يادش بيايد ، بايد به سجده برود . و نيز اگر در حال رسيدن به حد ركوع ملتفت شد و در آن حال هيچ مكث ركوعى نكرد ، به سجده مىرود و نمازش صحيح است ، اما اگر مكث كرد نمازش باطل است .
مسأله 25 - اگر مأموم به ركعت اول نماز جمعه نرسيد ولى به ركعت دوم آن كه در وقت نماز جمعه به جا آورده مىشود رسيد ، اگر چه تنها به ركوع امام برسد نماز جمعه او صحيح است و ركعت دوم را خودش فرادى مىخواند . ولى اگر شك كند كه ركوع امام را درك كرده يا نه ، نماز جمعه او باطل است و نماز ظهر مى خواند .
مسأله 26 - در موقعى كه نماز جمعه بر واجد شرائط ، وجوب تعيينى دارد ، اگر بداند كه در صورت حركت براى حضور در جمعه به ركوع ركعت آخر هم نمىرسد ، مىتواند نماز ظهر را شروع كند و لازم نيست يقين كند كه نماز جمعه تمام شده است .
و هم چنين نماز ظهر صحيح است اگر آن را با نيت قربت خواند و در اثناء آن يا بعد از فراغ معلوم شد كه از اول متمكن از انجام نماز جمعه نبوده است .
مسأله 27 - شخص خنثى اگر به نماز جمعه حاضر شود نمازش صحيح است ، ولى نمىتواند خود امام شود و يا تكميل عدد لازم كند .
مسأله 28 - اگر بعد از زوال ، اذان نماز براى جمعه گفته شد ، براى دفعه دوم اذان

239

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست