responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 18


به آن آب مضاف نگويند بلكه مردم بگويند آب است ( بدون ضميمه كردن كلمه ديگرى به آن ) ، پاك مىشود .
( 55 ) آبى كه مطلق بوده و معلوم نيست مضاف شده يا نه ، و با مختصر تحقيق و بررسى هم نشود وضع آن را روشن كرد ، مثل آب مطلق است ، يعنى چيز نجس را پاك مىكند ، وضو و غسل هم با آن صحيح است . و آبى كه مضاف بوده و معلوم نيست مطلق شده يا نه ، مثل آب مضاف است ، يعنى چيز نجس را پاك نمىكند ، وضو و غسل هم با آن باطل است .
( 56 ) آبى كه معلوم نيست مطلق است يا مضاف و معلوم نيست كه قبلا مطلق يا مضاف بوده ، نجاست را پاك نمىكند ، وضو و غسل هم با آن باطل است . ولى اگر به اندازه كر يا بيشتر باشد و نجاست به آن برسد حكم به نجس بودن آن نمىشود .
( 57 ) آبى كه عين نجاست مثل خون و بول به آن برسد و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير دهد ، اگر چه كر يا جارى باشد نجس مىشود . ولى اگر بو يا رنگ يا مزه آن به واسطه نجاستى كه بيرون آن است عوض شود ، مثلا مردارى كه پهلوى آب است بوى آن را تغيير دهد ، نجس نمىشود .
( 58 ) آبى كه عين نجاست مثل خون و بول در آن ريخته و بو يا رنگ يا مزه آن را تغيير داده ، چنانچه به كر يا جارى متصل شود ، يا باران بر آن ببارد ، يا باد باران را در آن بريزد ، يا آب باران از ناودان در آن جارى شود ، و تغيير آن از بين برود پاك مىشود . و اگر قبل از اتصال به كر يا جارى يا باريدن باران تغيير از بين برود همين قدر كه آب كر يا جارى به آن متصل شود و يا آب باران به آن برسد پاك مىشود و لازم نيست با آن مخلوط شود .
( 59 ) اگر چيز نجس را در كر يا جارى آب بكشند ، آبى كه بعد از بيرون آوردن از آن مىريزد پاك و پاك كننده است .
( 60 ) آبى كه پاك بوده و معلوم نيست نجس شده يا نه ، پاك است و پاك كننده نيز هست . و آبى كه نجس بوده و معلوم نيست پاك شده يا نه ، نجس است .
( 61 ) نيم خورده سگ ، خوك و كافر ، نجس و خوردن آن حرام است . و نيم خورده حيوانات حرام گوشت ، پاك است ولى خوردن آن مكروه مىباشد .

18

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 18
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست