responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 127


وقت دارد ، بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر كمتر وقت دارد ، بايد فقط عصر را بخواند و بعدا نماز ظهر را قضا كند . و اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد بايد نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشا را بخواند و بلا فاصله مغرب را احتياطا به قصد ما في الذمه بجا آورد .
( 633 ) مستحب است انسان نماز را در اول وقت آن بخواند و راجع به آن خيلى سفارش شده است و هر چه به اول وقت نزديكتر باشد بهتر است ، مگر مواردى كه شارع مقدس استثنا كرده است ، كه خواهد آمد .
ترتيب نمازها ( 634 ) انسان بايد نماز عصر را بعد از نماز ظهر و نماز عشا را بعد از نماز مغرب بخواند و اگر عمدا نماز عصر را پيش از نماز ظهر و نماز عشا را پيش از نماز مغرب بخواند باطل است .
( 635 ) اگر به نيت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بين نماز يادش بيايد كه نماز ظهر را خوانده است ، نمىتواند نيت را به نماز عصر برگرداند مگر اين كه قصدش اين بوده كه نمازى كه بر او واجب است بخواند و اشتباها كلمه ظهر را در نيت آورده است و يا اين كه خيال كرده ظهر را بايد بخواند ، و در صورت جائز نبودن عدول بايد نماز را بشكند و نماز عصر را بخواند . و همين طور است در نماز مغرب و عشا .
( 636 ) اگر بعد از خواندن نماز عصر شك كرد كه نماز ظهر را خوانده يا نه ، بنا بر اظهر خواندن نماز ظهر واجب نيست اگر چه در وقت مشترك احوط است ، و اگر در اثناء نماز عصر شك كرد كه ظهر را خوانده يا نه ، در صورتى كه در وقت مشترك باشد عدول كردن او به نماز ظهر واجب نيست بلكه محل تأمل است و احتياط مستحب آن است كه بعد از نماز عصر ، ظهر را بخواند ، و اگر وقت گذشته آن را قضا كند . و چنانچه وقت به قدرى كم است كه بعد از خواندن نماز ، مغرب مىشود ( يعنى در وقت مختص به عصر شك كرد نماز ظهر را خوانده يا نه ) بايد به همان نيت نماز عصر را تمام كند و نماز ظهرش قضا ندارد . اگر چه در قضا احتياط خوب است .

127

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ محمد تقي بهجت    جلد : 1  صفحه : 127
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست