آن آب ديگرى ندارد بايد تيمم كند ، و نمىتواند با آب آنها وضو بگيرد . و اگر آب ديگرى دارد چنانچه در ظرف غصبى يا طلا يا نقره ، وضوى ارتماسى بگيرد يا با آنها آب را به صورت و دستها بريزد ، وضوى او باطل است و در صورتى كه با مشت يا چيز ديگر آب را از آنها بردارد و به صورت و دستها بريزد وضوى او صحيح است ، هر چند بواسطه تصرف در ظرف غصبى معصيت رده است . مسأله 280 - بنابر احتياط واجب ، بايد در حوضى كه مثلا يك آجر يا يك سنگ آن غصبى است وضو نگيرد . مسأله 281 - اگر در صحن يكى از امامان يا امامزادگان كه سابقا قبرستان بوده حوض يا نهرى بسازند . چنانچه انسان نداند كه زمين صحن را براى قبرستان وقف كردهاند وضو گرفتن در آن حوض و نهر اشكال ندارد . شرط ششم - آن كه اعضاء وضو موقع شستن و مسح كردن پاك باشد . مسأله 282 - اگر پيش از تمام شدن وضو ، جائى را كه شسته يا مسح كرده نجس شود ، وضو صحيح است . مسأله 283 - اگر غير از اعضاء وضو جائى از بدن نجس باشد ، وضو صحيح است . ولى اگر مخرج را از بول يا غائط تطهير نكرده باشد ، احتياط مستحب آنست كه اول آن را تطهير كند بعد وضو بگيرد . مسأله 284 - اگر يكى از اعضاء وضو نجس باشد و بعد از وضو شك كند كه پيش از وضو آنجا را آب كشيده يا نه ، چنانچه در موقع وضو ملتفت پاك بودن و نجس بودن آنجا نبوده ، وضو باطل است ، و اگر مىداند ملتفت بوده ، يا شك دارد كه ملتفت بوده يا نه ، وضو صحيح است ، و در هر صورت جائى را كه نجس بوده بايد آب بكشد . مسأله 285 - اگر در صورت يا دستها بريدگى يا زخميست كه خون آن