شرط هفتم - آن كه وقت براى وضو و نماز كافى باشد . مسأله 281 - هر گاه وقت بقدرى تنگ باشد كه اگر وضو بگيرد تمام نماز يا مقدارى از آن بعد از وقت خوانده مىشود ، بايد تيمم كند ولى اگر براى وضو و تيمم يك اندازه وقت لازم باشد بايد وضو بگيرد . مسأله 282 - كسى كه در تنگى وقت نماز بايد تيمم كند ، اگر به جاى تيمم وضو بگيرد صحيح است چه براى آن نماز وضو بگيرد يا براى كار ديگر . شرط هشتم - آن كه به قصد قربت يعنى براى انجام فرمان خداوند عالم وضو بگيرد ، و اگر براى خنك شدن يا به قصد ديگرى وضو بگيرد باطل است . مسأله 283 - لازم نيست نيت وضو را به زبان بگويد يا از قلب خود بگذراند ولى بايد در تمام وضو متوجه باشد كه وضو مىگيرد ، بطورى كه اگر از او بپرسند چه مىكنى ؟ بگويد وضو مىگيرم . شرط نهم - آن كه وضو را به ترتيبى كه گفته شد بجا آورد يعنى اول صورت و بعد دست راست و بعد دست چپ را بشويد و بعد از آن سر و بعد پاها را مسح نمايد و بايد پاى راست را پيش از پاى راست مسح كند ، و اگر به اين ترتيب وضو نگيرد ، باطل است . شرط دهم - آن كه كارهاى وضو را پشت سر هم انجام دهد . مسأله 284 - اگر بين كارهاى وضو بقدرى فاصله شود كه وقتى مىخواهد جائى را بشويد يا مسح كند ، رطوبت جاهائى كه پيش از آن شسته يا مسح كرده خشك شده باشد ، وضو باطل است و اگر فقط رطوبت جائى كه جلوتر از محلى است كه مىخواهد بشويد يا مسح كند ، خشك شده باشد مثلا موقعى كه مىخواهد دست چپ را بشويد رطوبت دست راست خشك شده باشد و صورت تر باشد ، وضو صحيح است . مسأله 285 - اگر كارهاى وضو را پشت سر هم بجا آورد ولى بواسطه گرماى هوا يا حرارت زياد بدن و مانند اينها رطوبت خشك شود وضوى او صحيح است .