responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 64


احكام وضو

حكم شك در وضو

شده گاهى به بدن مىچسبد و گاهى بلند مىشود ، بايد آن را قطع كنند يا آب را به زير آن برسانند .
احكام وضو حكم شك در وضو :
" مسأله 312 " كسى كه در اصل داشتن و نداشتن وضو شك دارد ، بايد به حالت پيش از زمان شك خود توجه نمايد ، پس اگر پيش از شك وضو داشته بنا را بر وضو داشتن بگذارد ، و اگر پيش از شك وضو نداشته بايد وضو بگيرد .
اين حكم يعنى : " بردن حالت پيش از شك را به پس از شك " در پاك و نجس بودن و غسل داشتن و نداشتن هم جارى است ، ولى كسى كه پس از ادرار استبراء نكرده و وضو گرفته و پس از وضو رطوبتى از او بيرون آمده كه نمىداند ادرار است يا چيز ديگر وضوى او باطل مىباشد .
" مسأله 313 " كسى كه در كارهاى وضو مانند شستشو و مسح عضو ، يا در شرايط آن مانند پاكى آب و غصبى نبودن آن زياد شك مىكند ، تا آن اندازه كه شك او عقلايى است بايد توجه كند ، ولى اگر به حد وسواس برسد نبايد به شك خود اعتنا نمايد .
" مسأله 314 " اگر كسى پس از نماز شك كند وضو گرفته يا نه ، چنانچه مىداند و يا احتمال مىدهد كه در آغاز نماز متوجه بوده نماز او درست است ، ولى براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيرد .
" مسأله 315 " اگر در بين نماز شك كند كه وضو گرفته يا نه ، بنابر احتياط نماز را تمام كند و بعد وضو بگيرد و نماز را دوباره بخواند .
" مسأله 316 " كسى كه مىداند وضو گرفته و حدثى هم از او سر زده - مثلا ادرار كرده - اگر نداند كدام جلوتر بوده ، يكى از چهار حالت را دارد :
الف - چنانچه نماز خود را نخوانده ، بايد براى نماز وضو بگيرد .
ب - اگر در بين نماز است ، بنابر احتياط نماز را تمام كند و بعد وضو بگيرد و دوباره نمازش را بخواند .
ج - اگر نماز خود را خوانده است و احتمال مىدهد كه قبل از نماز متوجه بوده ، نمازش صحيح است ، ولى براى نمازهاى بعد بايد وضو بگيرد .
د - اگر نماز خود را خوانده و قبل از نماز متوجه نبوده ، بنابر احتياط واجب نمازى را كه خوانده دوباره با وضوى جديد بخواند .

64

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 64
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست