responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 629


هستند كه بر اساس آن حكومت اسلامى و آحاد مسلمانان نيز نسبت به آنان وظيفه خاصى پيدا خواهند نمود :
الف - حق ملتهاى كفر كه در اثر سلطه قدرتمندان كفر و شرك به استضعاف فكرى و عقيدتى كشيده شده اند وحتى از شنيدن صداى توحيد و عدالت محروم مانده اند اين است كه مسلمانان با جهاد خود - مطابق شرايط مقرره - آنان را از سلطه سردمداران كفر آزاد سازند تا بتوانند با تبليغ منطقى توسط جبهه مسلمانان و دعوت منطقى ، در اثر تفكر و انديشه آزاد خود به حق و توحيد و عدالت دست يابند .
ب - دولتهاى كفر نيز اگر با مسلمانان در حال جنگ باشند و تقاضاى آتش بس نمايند اين حق را دارند كه تقاضاى آنان مورد بررسى قرار گيرد ، و چنانچه انگيزه آنان مكر و خدعه و فريب نباشد از طرف حكومت اسلامى پذيرفته شود ، و چنانچه پيمان ترك مخاصمه منعقد نموده و به آن متعهد و پايبند باشند ، دولت و ملت اسلامى بايد تعهد آنان را محترم شمارند و آنان نيز متقابلا بايد به تعهد خود پايبند باشند . همچنين اگر پس از اين پيمان هر گونه پيمان سياسى يا اقتصادى و يا نظامى ديگرى بين آنان و مسلمانان منعقد شود بايد محترم شمرده شود و يك طرفه نقض نگردد . و به طور كلى بر هر مسلمانى وفاى به عهد واجب ، و نقض عهد و اعمال مكر و خدعه حرام است ، هر چند طرف عهد كافر باشد .
اگر دولتهاى كفر در صدد جنگ يا توطئه عليه حكومت اسلامى و مسلمانان نباشند ، دولت اسلامى و آحاد مسلمانان مىتوانند روابط متقابل در امور سياسى ، اقتصادى ، فرهنگى و يا نظامى با آنان برقرار نمايند ، و چنانچه اعضاى حكومت اسلامى و آحاد مسلمانان در روابط بين المللى خود صداقت و عدالت و وفاى به عهد و آداب و اخلاق انسانى را عملا مراعات نمايند ، تأثير بسيارى در جذب و گرايش آنان به اسلام و توحيد خواهد داشت .
هيچ يك از افراد ملتها و دولتهاى كفر حق ندارند عليه حكومت اسلامى و به نفع حكومتهاى كفر جاسوسى كنند . و كسى كه اقدام به جاسوسى كرده بنابر نظر مشهور فقها محكوم به اعدام است ، ولى چنانچه حاكم شرع جامع الشرايط مصلحت ببيند مىتواند او را مورد عفو قرار داده يا در مجازات او تخفيف دهد .
حكومت اسلامى حق دارد براى حفظ و تقويت نظام توحيد و عدالت و تضعيف نظام كفر و شرك ، افرادى را جهت كشف و دفع توطئه هاى گوناگون دولتهاى كفر به آن كشورها اعزام نمايد .
نمايندگان رسمى دولتهاى كفر و نيز فرستادگان ويژه آنها حق دارند در حكومت اسلامى

629

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 629
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست