responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 616


فصل دوم - مسائل حقوق

حقوق خداوند بر انسان

بنابراين شايسته و لازم است تمامى خواهران و برادران دينى علاوه بر اين كه در بجا آوردن واجبات سعى و كوشش مىكنند از انجام محرمات الهى بپرهيزند ، چرا كه انجام بسيارى از گناهان موجب مىشود اعمال صالح انسان از بين رفته و حبط شود .
حضرت امام جعفر صادق ( ع ) در روايتى مىفرمايند " : در بجا آوردن اعمال صالح و نيك سعى و تلاش كنيد و اگر عمل صالح انجام نمىدهيد پس گناه نكنيد ، همانا كسى كه بنا مىكند و خراب نمىكند بنايش بالا مىرود ، هر چند كم باشد ، و كسى كه بنا مىكند و خراب مىكند بنايى ندارد " .
فصل دوم - مسائل حقوق در منابع فقه و روايات اسلامى از جمله رساله حقوق حضرت امام سجاد ( ع ) حقوقى بيان شده است كه برخى از آنها واجب و برخى هر چند غير واجب ولى سزاوار است رعايت شود . اين حقوق عبارت است از :
1 - حقوق خداوند بر انسان و حقوق پيامبر اكرم ( ص ) و معصومين ( ع ) و قرآن و فرائض و واجبات 2 - حقوق انسان بر خود 3 - حقوق متقابل انسانها نسبت به يكديگر 4 - حقوق ملتها نسبت به يكديگر 5 - حقوق متقابل انسان و طبيعت حقوق خداوند بر انسان بالاترين حقوق حق خداوند بر انسان است ، پس واجب است كه :
اولا - به وسيله تفكر و تدبر در نظام وجود ، خدا را كه خالق و منعم او است بشناسد و به او ايمان آورد .
ثانيا - تنها او را پرستش و اطاعت كند و از هرگونه شركى در عقيده و عمل پرهيز نمايد .
ثالثا - شكر او را كه منعم حقيقى است در هر حال بجا آورد و از كفران نعمتهاى او پرهيز كند ، وشكر هر نعمتى به شناخت درست آن نعمت و استفاده صحيح و مشروع از آن مىباشد .


( 1 ) عده الداعى ، ص 235 . ( 2 ) وسائل الشيعه ، كتاب الجهاد ، باب 3 از ابواب " جهاد النفس و ما يناسبه " ، حديث 1 ، لازم به ذكر است ( بيشتر مطالب اين فصل برگرفته از رساله حقوق حضرت امام سجاد ( ع ) مىباشد .

616

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 616
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست