responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 57


برابر پيشانى است با ترى آب وضو كه در كف دست مانده دست بكشد ، و بنابر احتياط واجب با دست راست و از بالا به پايين و با سه انگشت جلوى سر را مسح نمايد . و لازم نيست همه قسمت جلوى سر را مسح نمايد ، بلكه هر قسمت از آرا مسح كند كافى است .
" مسأله 266 " كسى كه موى سرش به اندازه اى بلند است كه اگر شانه كند به صورت يا جاى ديگر سرش مىرسد ، هنگام مسح بايد با باز نمودن فرق ، پوست جلوى سر يا به هر ترتيب ديگر بيخ موها را مسح كند ، و اگر موهايش به اين اندازه بلند نيست ، كافى است روى موها را مسح نمايد .
" مسأله 267 " مستحب است هنگام مسح سر بگويد : " اللهم غشنى برحمتك وبركاتك وعفوك " يعنى : " خدايا مرا با رحمت وبركتها و بخشايش خود بپوش " .
" مسأله 268 " پس از مسح سر بايد با ترى آب وضو كه در كف دست باقى مانده روى پاها را از سر انگشت تا برآمدگى روى پا مسح نمايد ، و احتياط مستحب آن است كه تا مفصل مسح شود ، و بنابر احتياط واجب با سه انگشت مسح نمايد و بهتر از آن مسح با تمام كف دست است . و لازم نيست مسح بر شست پا باشد ، بلكه اگر انگشتهاى ديگر هم مسح شود كافى است ، ولى بايد بر روى بلندى پا ختم شود .
" مسأله 269 " احتياط واجب آن است كه در مسح پاها دست را بر سر انگشتها بگذارد و بعد به روى پا بكشد ، نه آن كه تمام دست را روى پا بگذارد و كمى بكشد .
" مسأله 270 " مستحب است هنگام مسح پاها بگويد : " اللهم ثبتنى على الصراط يوم تزل فيه الاقدام ، واجعل سعيى فيما يرضيك عنى ، يا ذا الجلال والاكرام " يعنى :
" خدايا آن روز كه گامها بر صراط مىلغزد گام مرا ثابت و استوار بدار ، و كوششم را در آنچه از من خرسند مىشوى قرار ده ، اى دارنده شكوه و بزرگوارى " .
" مسأله 271 " هنگام مسح بايد جاى مسح خشك باشد ، و اگر به اندازه اى تر باشد كه ترى دست بر آن اثر نكند مسح باطل است ، ولى اگر ترى به اندازه اى كم باشد كه رطوبتى را كه بعد از مسح در آن ديده مىشود بگويند فقط از ترى كف دست است اشكال ندارد .
" مسأله 272 " اگر آب مسح سر به آب صورت متصل شود وضو باطل نمىشود ، ولى مسح پا نبايد با رطوبت گرفته شده از آب صورت باشد . همچنين اگر هنگام شستن صورت مقدارى از موها هم خيس شود و موقع مسح سر رطوبت آن با رطوبت مسح مخلوط شود ، وضو باطل نمىشود ، ولى مسح پا نبايد با آن رطوبت انجام شود .
" مسأله 273 " هنگام مسح بايد سر و پا را ثابت نگاه داشته دست را روى آن بكشد ،

57

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 57
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست