responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 521


مردم و جايى كه احتمال مىدهد صاحب مال آنجا باشد اعلام كند ، و چنانچه از روزى كه آن را پيدا كرده تا يك هفته هر روز ، و بعد تا يك سال هفته اى يك مرتبه به گونه اى كه گفته شد اعلام نمايد كافى است . و چنانچه پس از يك سال صاحب آن پيدا نشود ، مىتواند آن را براى خود بردارد به قصد اين كه هر گاه صاحبش پيدا شد عين آن را ، و اگر تلف شده عوض آن را به او بپردازد ، و نيز مىتواند آن را براى صاحبش نگهدارى كند . ولى بنابر احتياط مستحب با اجازه حاكم شرع از طرف صاحبش صدقه دهد و يا آن را به حاكم شرع بدهد ، و اگر صاحبش پيدا شد و به صدقه راضى نشد عوض آن را به او بدهد ، و ثواب صدقه براى خودش مىباشد .
ب - اگر آن مال در حرم خدا پيدا شده باشد ، بنابر احتياط آن را بر ندارد ، و اگر برداشت بعد از يك سال معرفى آن را براى صاحبش نگه دارد يا آن را با اجازه حاكم شرع صدقه دهد و يا به حاكم شرع برساند ، و بنابر احتياط واجب نمىتواند براى خودش بردارد .
" مسأله 2896 " اگر كودك نا بالغ چيزى پيدا كند كه نشانه دارد و قيمت آن به يك درهم يا بيشتر مىرسد ، ولى او بايد اعلام نمايد و پس از يك سال اعلام آن را براى كودك بردارد يا براى صاحبش نگه دارد و يا صدقه بدهد ، هر كدام براى كودك اصلح باشد .
" مسأله 2897 " اگر معرفى و اعلام ، نياز به هزينه دارد - مثل اين كه پيدا كننده به هر دليلى قدرت اعلام ندارد و بايد به ديگرى مزد دهد تا اعلام كند ، يا كالاى پيدا شده داراى اهميت است و بايد به وسيله روزنامه يا نظاير آن آگهى و اعلام نمايد - مىتواند هزينه معرفى و آگهى را از صاحبش بگيرد .
" مسأله 2898 " اگر در بين سالى كه اعلام مىكند از پيدا شدن صاحب مال به گونه اى مايوس شود كه اعلام لغو شمرده مىشود ، احتياط واجب آن است كه آن را با اجازه حاكم شرع صدقه دهد و براى خودش بر ندارد .
" مسأله 2899 " اگر در موردى كه بايد اعلام كند بداند با اعلام كردن صاحب آن پيدا نمىشود و معرفى لغو شمرده مىشود ، مىتواند در همان روز اول با اجازه حاكم شرع آن را صدقه دهد ، و چنانچه پس از آن صاحبش پيدا شود و به صدقه راضى نشود ، بايد عوض آن را به او بدهد و ثواب صدقه براى خود او است .
" مسأله 2900 " اگر در بين سالى كه اعلام مىكند مال از بين برود ، چنانچه در نگهدارى آن كوتاهى كرده و يا در آن تصرف نموده باشد بايد عوض آن را به صاحبش بدهد ، و اگر كوتاهى و تصرف نكرده باشد چيزى بر او واجب نيست .
" مسأله 2901 " اگر پس از يك سال اعلام صاحب مال پيدا نشود و او مال را براى

521

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 521
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست