responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 517


به او مجبور نمايد ، صاحب زمين نيز نمىتواند غاصب را مجبور كند كه درخت يا كشت را به او بفروشد .
" مسأله 2879 " اگر صاحب زمين راضى شود كه زراعت و درخت در زمين او بماند ، كسى كه آن را غصب كرده لازم نيست درخت و زراعت را بكند ، ولى اگر مالك مطالبه اجاره كند بايد اجاره آن زمين را از وقتى كه غصب كرده تا وقتى كه صاحب زمين راضى شده است بدهد .
" مسأله 2880 " درخت ميوه اى كه شاخه آن از ديوار باغ بيرون آمده ، اگر انسان نداند كه صاحبش راضى است بنابر احتياط از ميوه آن نچيند ، و اگر ميوه آن روى زمين هم ريخته باشد برداشتن آن محل اشكال است .
" مسأله 2881 " " حق طبع " ظاهرا معتبر است ، پس اگر در كتاب نوشته شده : " حق طبع محفوظ است " چاپ كردن از روى آن بدون رضايت صاحب حق جايز نيست .
همچنين است " حق اختراع " اگر به نام مخترع ثبت شده و مصنوع خود را به طور مشروط فروخته باشد .
" مسأله 2882 " اگر چيزى را كه غصب كرده موجود است بايد عين آن را به صاحبش برگرداند ، و اگر از بين رفته يكى از دو صورت را دارد :
الف - چنانچه آن چيز مثل گاو و گوسفند باشد كه افراد آن يكنواخت و مثل هم نيستند بلكه به واسطه خصوصيات مختلف معمولا قيمت آنها تفاوت دارد ، بايد قيمت آن را بپردازد ، و اگر قيمت بازار آن فرق كرده باشد بنابر احتياط واجب قيمت روزى را كه مىخواهد بپردازد بدهد ، و احوط آن است كه بالاترين قيمت از روز غصب تا روز پرداخت را بدهد . و اگر قيمت بازار آن فرق نكرده ولى در مدتى كه پيش او بوده رشد و نمو كرده باشد - مثلا گوسفند چاق شده باشد - بايد قيمت آن را هم حساب كند و بپردازد .
ب - چنانچه آن چيز مانند گندم و جو يا چيز هاى ديگرى باشد كه معمولا يكنواخت است و قيمت افرادش معمولا با هم فرق ندارد ، بايد مثل همان چيزى را كه غصب كرده بدهد ، ولى چيزى را كه مىدهد بايد ويژگيهاى همان مال غصب شده را داشته باشد .
" مسأله 2883 " اگر مالى را كه غصب كرده ديگرى از او غصب نمايد و آن مال از بين برود ، مالك براى گرفتن عوض آن مىتواند به هر يك از آن دو رجوع كند و يا از هر كدام مقدارى از آن را مطالبه نمايد ، و اگر مالك به غاصب اول رجوع كرده ، غاصب اول مىتواند به غاصب دوم كه مال نزد او تلف شده رجوع كند ، و اگر مالك به غاصب دوم رجوع كند و از او بگيرد ، غاصب دوم نمىتواند به غاصب اول رجوع نمايد ، ولى اگر

517

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 517
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست