responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 516


استفاده اى نبرد بايد اجاره آن را بپردازد .
" مسأله 2873 " اگر كسى چيزى را غصب كند و آن چيز در دست او رشد و نمو پيدا كند ، همه آن متعلق به صاحب مال است ، مثلا اگر نهالى را غصب كند و در زمين خود بكارد ، درخت هر چه رشد و نمو پيدا كند متعلق به صاحب نهال است و غاصب اجرت زمين را طلبكار نيست . همچنين اگر پيوندى را غصب كند و به درخت خود پيوند زند بنابر اقوى نمو و ميوه آن براى صاحب پيوند است .
" مسأله 2874 " هر گاه دو نفر با هم چيزى را غصب كنند - اگر چه هر يك به تنهايى مىتوانسته آن را غصب نمايد - هر كدام آنان ضامن نيمى از مال غصب شده است ، مگر اين كه آن مال غصب شده در تصرف كامل هر كدام باشد به گونه اى كه هر وقت بخواهد به تنهايى بتواند در آن تصرف كند ، كه در اين صورت بعيد نيست هر كدام از آنان ضامن همه مال باشد ، و صاحب مال مىتواند از هر كدام همه مال را مطالبه كند .
" مسأله 2875 " اگر چيزى را كه غصب كرده با چيز ديگرى مخلوط نمايد ، چنانچه جدا كردن آنها ممكن است - اگر چه زحمت داشته باشد - بايد جدا كند و به صاحبش برگرداند .
" مسأله 2876 " اگر چيزى را كه غصب كرده چنان تغيير دهد كه از اول بهتر شود و مالك بگويد آن را به همين صورت تحويل بده ، بايد به او بدهد و حق مطالبه دستمزد ندارد ، بلكه بدون اجازه مالك حق ندارد آن را به صورت اول در آورد . و اگر بدون اجازه مالك آن چيز را به صورت اول در آورد بنابر احتياط واجب بايد مزد ساختن آن را هم به مالك بدهد ، و در صورتى كه مزد ساختن كمتر از تفاوت ساخته و نساخته باشد تفاوت قيمت را هم بايد بپردازد .
" مسأله 2877 " اگر زمينى را غصب كند و در آن ساختمان بسازد ، چنانچه مالك به فروش يا مبادله آن راضى نشود و عين زمين خود را مطالبه نمايد ، غاصب بايد ساختمان را خراب كند و زمين را به حالت اول برگرداند و تحويل صاحبش بدهد .
" مسأله 2878 " اگر در زمينى كه غصب كرده كشت كند يا درخت بكارد ، كشت و درخت و محصول آنها مال خود او است ، ولى اگر مالك راضى به ماندن كشت و درخت در ملك خود نشود غاصب بايد آنها را از زمين بكند ، هر چند موجب ضرر او شود . و نيز بايد اجاره زمين را در مدتى كه كشت و درخت در آن بوده به صاحب زمين بپردازد ، و خرابيهايى را كه در زمين پيدا شده ترميم نمايد ، و اگر به واسطه اينها قيمت زمين از اول كمتر شود بايد تفاوت آن را هم بدهد . و نمى تواند صاحب زمين را به فروش يا اجاره زمين

516

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 516
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست