responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 474


بنابر احتياط واجب آن زن بر او حرام ابدى مىشود . ولى اگر با زنى كه در عده متعه يا عده طلاق بائن و يا عده وفات است زنا كند ، بعد از گذشتن عده مىتواند او را عقد نمايد ، گرچه احتياط مستحب آن است كه با او ازدواج نكند .
هفتم - دختر خاله و دختر عمه در صورت زنا با مادر آنها :
" مسأله 2658 " اگر كسى پيش از آن كه با دختر خاله يا دختر عمه خود ازدواج كند با مادر آنها زنا نمايد دختر خاله و بنابر احتياط واجب دختر عمه بر او حرام مىشود و نمى تواند با آنان ازدواج نمايد ، بلكه اگر آنها را عقد كند و پيش از نزديكى با آنان با مادرشان زنا كند بنابر احتياط واجب با طلاق از ايشان جدا شود .
هشتم - دختر و مادر زنى كه با او زنا كرده است :
" مسأله 2659 " اگر كسى با زنى كه ازدواج با او جايز است زنا كند بنابر احتياط واجب نبايد با دختر يا مادر آن زن ازدواج نمايد ، ولى اگر پس از ازدواج و نزديكى با آن زن با دختر يا مادر او زنا كند آن زن بر او حرام نمىشود ، و اگر بعد از عقد و پيش از نزديكى ، با مادر يا دختر او زنا كند احتياط واجب آن است كه با طلاق از آن زن جدا شود .
نهم - مادر و خواهر و دختر كسى كه با او لواط كرده است :
" مسأله 2660 " مادر و خواهر و دختر پسرى كه لواط داده بر لواط كننده حرام است ، اگر چه لواط دهنده و بنابر احتياط واجب لواط كننده بالغ نباشند . و اگر با يكى از آنان ازدواج كرده است پس از اطلاع بايد از او جدا شود و نياز به طلاق نيست ، ولى اگر براى حفظ آبرو به حسب ظاهر طلاق دهد مانعى ندارد .
" مسأله 2661 " اگر اول با مادر يا خواهر و يا دختر كسى ازدواج نمايد و پس از نزديكى با همسر خود با آن كس لواط كند ، آن زن بر مرد لواط كننده حرام نمىشود ، و اگر پس از عقد و پيش از نزديكى لواط كند احوط آن است كه از زن خود به طلاق جدا شود ، و در صورت اول چنانچه زن خود را طلاق داد احوط آن است كه ديگر با او ازدواج نكند .
" مسأله 2662 " اگر يقين ندارد كه دخول شده بلكه شك يا گمان داشته باشد اين احكام جارى نمىشود ، ولى اگر وثوق و اطمينان دارد كه دخول شده اين احكام جارى است .


( 1 ) معناى " طلاق رجعى " و " طلاق بائن " در مسأله " 2766 " ، و مقدار " عده متعه " و " عده وفات " در مسائل " 2786 " و " 2791 " گفته مىشود .

474

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 474
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست