responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 472


" مسأله 2644 " اگر زن از شوهر ديگرش - كه فوت كرده يا از او طلاق گرفته - دخترى داشته باشد ، شوهرش مىتواند آن دختر را براى پسر خود كه از آن زن نيست عقد كند ، و نيز اگر دخترى را براى پسر خود عقد كند مىتواند با مادر آن دختر ازدواج نمايد .
دوم - خواهر زن :
" مسأله 2645 " اگر زنى را براى خود به طور دائم يا موقت عقد كند ، تا وقتى كه آن زن در عقد او است نمىتواند با خواهر او ازدواج نمايد ، بلكه در عده زنى كه او را به عقد موقت خود در آورده نيز بنابر احتياط واجب نمىتواند با خواهر او ازدواج نمايد .
" مسأله 2646 " اگر زن خود را به ترتيبى كه در كتاب طلاق گفته مىشود طلاق رجعى دهد ، در بين عده نمىتواند با خواهر او ازدواج كند ، ولى در عده طلاق بائن - كه بعدا گفته مىشود - ازدواج با خواهر او مانعى ندارد .
سوم - دختر خواهر و دختر برادر همسر :
" مسأله 2647 " انسان نمىتواند بدون اجازه همسر خود با دختر خواهر و دختر برادر همسر ازدواج كند ، و اگر كسى بدون اجازه همسر با آنها ازدواج نمايد و پس از عقد همسر او صريحا اعلام رضايت كند احوط آن است كه دوباره صيغه را بخواند ، و اگر به طور صريح اعلام رضايت نكند و از سكوت او معلوم شود كه قلبا رضايت دارد ، بنابر احتياط واجب با طلاق از دختر خواهر يا دختر برادر او جدا شود و چنانچه همسر او با صراحت رضايت داد دوباره عقد را بخوانند .
" مسأله 2648 " انسان مىتواند با عمه يا خاله همسر خود بدون اجازه او ازدواج نمايد .
چهارم - زنى كه در عده ديگرى است :
" مسأله 2649 " ازدواج با زنى كه در عده ديگرى است جايز نيست ، و اگر او را براى خود عقد كند ، چنانچه هر دو يا يكى از آنان بدانند كه عده او تمام نشده و نيز بدانند عقد كردن زن در عده حرام است آن زن براى هميشه به آن مرد حرام مىشود و نمى تواند با وى ازدواج كند ، گرچه پس از عقد با او نزديكى نكرده باشد . و در صورتى كه نزديكى كرده باشد زن بر او حرام ابدى مىشود ، چه عالم باشند و چه جاهل .
" مسأله 2650 " اگر مرد نداند كه زن در عده است يا نداند كه عقد در عده حرام است و با او ازدواج كند ، چنانچه زن هم نداند و بچه اى از آنان به دنيا آيد حلال زاده است و شرعا

472

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 472
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست