responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 469


" مسأله 2622 " بعيد نيست گفته شود حقوق زن و شوهر در برابر يكديگر است ، بنابراين زمانى كه يكى از آنان بدون عذر موجه از اداى حق ديگرى امتناع مىنمايد ديگرى نيز بتواند از اداى حقوق او امتناع نمايد .
" مسأله 2623 " كارهايى كه زن انجام مىدهد و مستلزم پايمال شدن حقوق شوهر نمىشود - نظير وصيت كردن يا قبول وصيت - احتياج به اجازه شوهر ندارد .
" مسأله 2624 " زن در مالكيت اموال خويش استقلال دارد ، يعنى آنچه شرعا به دست مىآورد مال خود او است ، و شوهر بدون رضايت وى حق تصرف در اموال او را ندارد ، اگر چه در بسيارى از مصارف احتياج به اجازه شوهر دارد . بلكه خوب است زن در مقام تصرف در اموال خويش رضايت شوهر خود را تحصيل نموده و از او استجازه نمايد .
" مسأله 2625 " جهيزيه اى كه زن به خانه شوهر مىبرد جزو اموال او است و هنگام طلاق مىتواند همه آن را با خود ببرد ، بلكه در هر صورت اختيار با او است .
" مسأله 2626 " كادوهايى كه براى زن آورده اند جزو دارايى زن مىباشد ، و كادوهايى كه به طور مشترك براى زن و شوهر آورده اند نصف آن جزو دارايى زن به شمار مىآيد .
" مسأله 2627 " اموالى كه زن در مدت زناشويى از راه تلاش و فعاليت به دست آورده جزو دارايى او مىباشد ، و آنچه شوهر به او بخشيده بنابر احتياط واجب جزو دارايى زن شمرده مىشود .
" مسأله 2628 " اگر شوهر هزينه هاى زن را روزانه يا ماهانه به وى داده باشد و زن در مصرف آن صرفه جويى كرده و از اين راه وجوهى پس انداز نموده باشد ، آنچه پس انداز كرده جزو اموال او است ، ولى اگر شوهر وجوهى را به عنوان مخارج زندگى در منزل بگذارد و زن مخارج روزانه منزل را از آن بردارد ، چنانچه چيزى صرفه جويى شود و باقى بماند متعلق به شوهر است و زن نمىتواند براى خود بردارد .
" مسأله 2629 " اگر زن يا شوهر - يكى از آنها - بچه بخواهد و ديگرى نخواهد ، در صورتى كه هيچ كدام عذر موجه و شرعى نداشته باشند حق شوهر مقدم است ، ولى چنانچه زن عذر موجه و شرعى داشته باشد - مثل اين كه آبستن شدن براى او ضرر مهم داشته باشد - شوهر نمىتواند بچه دار شدن را به او تحميل نمايد .
احكام عقد موقت ( متعه ) يكى از راه هاى مهم جلوگيرى از فحشا و انحراف در جامعه ازدواج موقت است ، در بعضى از روايات آمده است كه حضرت امير المؤمنين على ( ع ) و حضرت امام صادق ( ع )

469

نام کتاب : توضيح المسائل ( فارسي ) نویسنده : الشيخ المنتظري    جلد : 1  صفحه : 469
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست